Facebook's livestream-functie

Facebook betaalt media en sterren miljoenen voor livestreams

Gebruikers struikelen op Facebook over de vele livestreams. Het platform zet er flink op in en heeft Amerikaanse sterren en mediabedrijven gestrikt om mee te werken. Het was al bekend dat daar grote bedragen voor worden neergelegd. The Wall Street Journal heeft nu de hand weten te leggen op de cijfers.

Volgens de krant betaalt Facebook in totaal meer dan 50 miljoen dollar. Lijstjessite BuzzFeed zou over een periode van twaalf maanden het meeste ontvangen: $3,05 miljoen dollar. The New York Times zit daar vlak achter en krijgt $3,03 miljoen dollar. Ook nieuwszender CNN verdient goed aan de livestreams en ontvangt $2,5 miljoen dollar.

Gordon Ramsey

Jonge mediabedrijven, zoals Vox Media en The Huffington Post, krijgen ook geld van Facebook. Net als ster-kok Gordon Ramsey en sporter Russell Wilson. Hoeveel zij krijgen en wat de voorwaarden zijn, is niet bekend.

De vergoedingen maken wel duidelijk dat Facebook er alles aan doet om zijn livestreams te promoten. Facebook-topman Mark Zuckerberg gelooft dat live-video belangrijk gaat worden voor zijn platform en ziet veel advertentie-mogelijkheden.

De druk om te produceren levert soms opmerkelijke video’s op. Zo testten twee medewerkers van BuzzFeed hoeveel elastiekjes er nodig waren om een meloen te laten ontploffen. Op het hoogtepunt keken er meer dan 800.000 mensen. The New York Times gaf een rondleiding door New York.

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

De dienst wordt ook voor serieuzere zaken gebruikt, bijvoorbeeld om Q&A's te houden. De NOS doet dit ook, maar krijgt hier geen vergoeding voor.

Meerkat

Facebook is niet de enige partij die bezig is met livestreams; er is veel aandacht voor deze vorm van video. Het bestaat al jaren, maar het is pas sinds iets meer dan een jaar gebruikelijk om vanaf je telefoon live video te delen.

Dat begon vorig jaar maart met Meerkat, een app die alweer door de meeste mensen is vergeten. Twitter is er ook al een tijdje mee bezig en dat was in het begin vrij populair, maar Facebook is vanwege de schaalgrootte en vergoeding commercieel gezien een stuk interessanter.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl