Hsl-traject bij de grens tussen Nederland en België
NOS Nieuws

Oppositiepartijen: ook andere spoorbedrijven op HSL

CDA en D66 willen dat ook andere spoorbedrijven kunnen meedingen om treinen te laten rijden op het HSL-traject. Na het Fyra-debacle besloot het kabinet dat de oude Benelux-treinen van de NS over de HSL gaan rijden. De rit van Amsterdam naar Brussel duurt dan korter dan over het huidige spoor, maar langer dan de Fyra er over zou doen.

CDA-Kamerlid Van Helvert zei in het NOS Radio 1 Journaal dat hij klaar is met de NS. "Ze proberen al vijftien jaar een optimale dienstregeling te rijden op de HSL en dat is al die tijd niet gelukt."

Ook D66 vindt dat er opnieuw moet worden aanbesteed. "Bij de Fyra heeft de NS de concessie eigenlijk gekregen door misbruik te maken van zijn machtspositie en dan is het logisch om alle partijen een eerlijke kans te geven", zei Kamerlid Van Veldhoven.

De regeringspartijen VVD en PvdA vinden het nog te vroeg om de "markt open te gooien", maar ook volgens hen is het afgelopen met de NS op de HSL als het bedrijf blijft falen.

Als ze weer in de fout gaan, is het logisch dat je naar andere partijen kijkt om het vervoer te regelen.

Duco Hoogland, PvdA-Kamerlid

Volgens VVD-Kamerlid De Boer moet de NS met goede plannen komen, en als dat niet gebeurt, moet de concessie opnieuw worden aanbesteed.

Ook PvdA-Kamerlid Hoogland spreekt van de laatste kans voor de NS. "Als ze weer in de fout gaan, is het logisch dat je naar andere partijen kijkt om het vervoer te regelen."

De SP pleit voor "rust in de tent". Volgens woordvoerder Smaling zou dreigen met aanbesteden een onvoorstelbaar stomme fout zijn na alles wat er sinds begin jaren 90 is gebeurd.

Het vervoersbedrijf Arriva wil nog steeds graag in aanmerking komen voor het vervoer op de HSL. "Ons aanbod geldt nog steeds", zei bestuursvoorzitter Hettinga in het NOS Radio 1 Journaal. Volgens hem zal zijn bedrijf met nieuwe HSL-treinen gaan rijden en levert dat veel tijdwinst op.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl