Nieuw vliegveld Berlijn vertraagd door 'gebrek aan realiteitszin'
'Gebrekkige controle' en een 'collectief gebrek aan realiteitszin' zijn de belangrijkste oorzaken van het fiasco van de nieuwe luchthaven van Berlijn. Vandaag werd een onderzoeksrapport van maar liefst 1269 pagina's over het project gepresenteerd.
De bouw van het vliegveld sleept al tien jaar en de openingsdatum is herhaaldelijk opgeschoven. Het is nog lang niet af. De kosten zijn ten opzichte van het oorspronkelijke budget meer dan verdubbeld tot 6,6 miljard euro.
Het nieuwe vliegveld BER moest in de plaats komen van de vliegvelden Tempelhof, Tegel en Schönefeld. Op dit moment is de opening voorzien voor op zijn vroegst in oktober 2017, maar ook dat is nog niet zeker. Dit tot grote onvrede van politici en ondernemers. Elke maand vertraging kost de stad Berlijn en deelstaat Brandenburg ongeveer 15 miljoen euro.
In het rapport, waarvoor 3,5 jaar onderzoek is gedaan, spreken de onderzoekers van een project waarbij fouten en waarschuwingen systematisch worden genegeerd. Ole Kreins van de SPD omschrijft het als "een cultuur van wegkijken wanneer er kritiek was".
Er is nu al veel kritiek op het onderzoeksrapport. Zo wordt in het onderzoek wel besproken wat er is misgegaan, maar wordt er niemand verantwoordelijk gehouden. “In zo’n complex project kun je alleen van een kluwen van gedeelde verantwoordelijkheden spreken”, aldus het onderzoeksrapport. Voorzitter Alexander Kraus van de Berlijnse belangenclub voor belastingbetalers noemde het rapport daarom een "waardeloze berg papier”.
De oorspronkelijk geplande opening van het vliegveld ging niet door omdat de brandveiligheidssystemen niet werkten. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf Imtech was hiervoor verantwoordelijk en dat ging later failliet, wat de bouw ook niet ten goede kwam.
Tijdens een controle van het bouwproject zijn er 150.000 gebreken gevonden. Veel kabels liggen verkeerd waardoor een deel opnieuw getrokken moet worden. Ook moeten omliggende huizen vanwege geluidsoverlast worden voorzien van nieuwe ramen. Allemaal op kosten van het nieuwe vliegveld.
Vergiftiging
De chef techniek van het project, Jochen Großmann, kreeg al een boete van 200.000 euro vanwege corruptie in het aanbestedingsproces. De voormalige baas van Imtech Duitsland en twee medewerkers zijn aangeklaagd voor omkoping.
Op dit moment lopen er in totaal veertien gerechtelijke onderzoeken naar misstanden rond het bouwproject. Die lopen uiteen van fraude in de boekhouding tot de vergiftiging van een ingenieur op de bouwplaats.