De Lorentzsluis bij Kornwerderzand is breed genoeg voor pleziervaart. Superjachten kunnen er niet eenvoudig door
NOS Nieuws

Gesteggel over verbreding Lorentzsluis in Afsluitdijk

De Afsluitdijk wordt voor 800 miljoen euro opgeknapt. Maar volgens de provincie Friesland vergeet Rijkswaterstaat een belangrijk onderdeel: de sluis bij Kornwerderzand. De Lorentzsluis is te smal voor de moderne scheepvaart. Vooral scheepswerven hebben daar last van.

Een van de bouwers voor wie een bredere sluis van levensbelang is, is Sijbrand de Vries, directeur van Feadship in Makkum. Elf jaar geleden verplaatste De Vries zijn bedrijf naar een grotere productiehal in Makkum. Daar bouwt hij superjachten.

Maar de rijken worden steeds rijker en hun schepen worden steeds groter. In de hal ligt nu een schip dat negentig meter lang is. Het kan niet door de dichtstbijzijnde sluis in de Afsluitdijk. Ook de doorgang vanaf het IJsselmeer naar Amsterdam is inmiddels te smal. Daarom wil De Vries dat de sluis wordt verbreed.

Nederland is marktleider op het gebied van jachten voor de superrijken. Het is een belangrijke tak van de scheepsbouw in Nederland. Zo vertelt een gepensioneerde jachtenbouwer dat een van de zeker honderd superjachten waar hij aan werkte voor Donald Trump was.

Werkgelegenheid

Als de Lorentzsluis in de Afsluitdijk wordt verbreed, kan hij zijn 270 werknemers en vele onderaannemers meer zekerheid bieden. De Lorentzsluis bij Kornwerderzand dateert van 1928. Hij is veertien meter breed. Dat zou naar 25 meter moeten, meent De Vries.

Ook bij Urk zijn werven die daar belang bij hebben. En de havenmeester van Zwolle hoopt vurig op verbreding, zodat grote vrachtschepen uit Scandinavië en de Baltische Staten de oude Hanzestad kunnen aandoen.

Er zijn dus veel meer belanghebbenden dan alleen jachtenbouwer De Vries. De provincie Friesland heeft berekend dat een verbreding van de oude sluis bij Kornwerderzand zo'n 2600 extra arbeidsplaatsen oplevert.

Financiering

De vraag is wie die verbreding zou moeten betalen. Het hele project inclusief de vernieuwing van de naastgelegen oude draaibrug, kost ongeveer 150 miljoen euro. De provincies Friesland, Drenthe, Overijssel en Flevoland zijn bereid samen zestig miljoen te betalen, als het rijk de rest voor zijn rekening neemt. Maar Rijkswaterstaat vindt verbreding van de sluis voorlopig niet nodig.

Volgende week praat de Tweede Kamer met minister Schultz (VVD) van Infrastructuur over de aanpak van de Afsluitdijk. Zij laat weten het een goed plan te vinden, maar benadrukt dat het een regionaal project is en dat de provincies eigen potjes hebben om een verbreding te financieren.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl