DAF lijdt ruim half miljard euro verlies door boete
Vrachtwagenfabrikant DAF heeft 2015 met dieprode cijfers afgesloten. Het bedrijf leed een verlies van 565 miljoen euro. Er werd 850 miljoen euro opzij gezet om een boete voor kartelvorming en mogelijke schadeclaims te betalen. Zonder de boete-voorziening steeg de bruto-winst met 81 procent naar 354 miljoen euro. De omzet nam toe met een half miljard naar 4,4 miljard euro.
De Europese Commissie startte in 2011 een onderzoek naar verboden prijsafspraken tussen vrachtwagenfabrikanten tussen 1997 en 2011. DAF wordt samen met Daimler, Iveco, en Volvo-Renault verdacht van kartelvorming, waardoor de prijzen van vrachtwagens werden opgedreven. Volgens de stichting MKB-claim zouden Nederlandse transportbedrijven 16.000 euro per truck teveel betaald hebben.
Zwaarste boete
De Europese boete die de truckbouwers boven het hoofd hangt, kan weleens de zwaarste zijn die ooit aan het bedrijfsleven is opgelegd. In 2012 kregen beeldbuisfabrikanten, waaronder Philips, een boete van 1,5 miljard euro opgelegd wegens prijsafspraken. Philips moest 300 miljoen euro betalen.
Het moederbedrijf van DAF, het Amerikaanse Paccar, had in het eerste kwartaal van dit jaar al 945 miljoen dollar gereserveerd in verband met Brussels kartelonderzoek. Die voorziening wordt nu verwerkt in de jaarrekening van DAF over 2015. De boete is niet fiscaal aftrekbaar.
DAF ging in 1993 failliet en maakte een doorstart. In 1996 werd het overgenomen door Paccar. Er werken 7700 mensen.