NOS Nieuws

Arriva vindt NS 'arrogant' over verbeteringen hogesnelheidslijn

Het idee van staatssecretaris Dijksma om andere spoorbedrijven dan de NS te laten meedenken over de hogesnelheidslijn Amsterdam-Brussel, leidt tot irritaties tussen de vervoerders. De NS ziet weinig in zo'n 'marktverkenning' omdat de NS het toch het beste kan, is het idee. Concurrent Arriva noemt dat arrogant.

De spoorbedrijven waren vandaag in de Tweede Kamer om hun mening te geven over het plan van staatssecretaris Dijksma om een marktverkenning uit te voeren. Hoe zouden andere spoorbedrijven de HSL aanpakken, wil zij weten. Daarmee voert ze de druk op de NS op om snel met een vervanger van de mislukte Fyra te komen.

Arrogante houding

President-directeur Van Boxtel van de NS trekt zich van die druk weinig van aan en zegt dat hij de marktverkenning met belangstelling afwacht. Hij betwijfelt of een andere vervoerder het net zo goed kan als NS.

Van Boxtel: "De lijn is zo complex, met verschillende spanningssoorten, met tunnels, met heuveltjes waardoor treinen soms niet goed door kunnen rijden, daar heb je goed opgeleide machinisten voor nodig die dat traject echt kennen." De NS is aan het investeren, maar het kost tijd, zegt Van Boxtel.

"Dat is een arrogante houding, die niet leidt tot verbetering", zegt bestuursvoorzitter van Arriva Anne Hettinga.

Van Boxtel van de NS en Hettinga van Arriva verdedigen hun standpunten

Daarnaast vindt Hettinga de marktverkenning van de staatssecretaris oneerlijk. Hij wil de kans krijgen om ook over het spoor te mogen rijden. Bij deze marktverkenning staat volgens hem al vast dat de NS het blijft doen. Arriva doet dus niet mee. "We zijn gekke Henkie niet", zegt Hettinga.

Geen succes

Volgens verslaggever Michiel Breedveld maakt de hoorzitting in de Tweede Kamer duidelijk dat de marktverkenning geen succes wordt: "Van Boxtel houdt de Kamer fijntjes voor dat de NS nog negen jaar een concessie heeft voor het vervoer over de HSL. Hij is niet van plan om die in te leveren voor een concurrent."

Zonder andere marktpartijen die enthousiast meedoen, levert de marktverkenning geen nieuwe inzichten op. Daarmee heeft de opzet van staatssecretaris Dijksma dus geen kans van slagen.

Breedveld: "Hettinga wijst in dat verband nog op een aanbod van Arriva en Deutsche Bahn van drie jaar geleden. Daar is nooit iets mee gedaan, zegt hij. Die marktverkenning zal dus geen schot brengen in de discussie over liberalisering van het spoorvervoer."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl