64% van de consumenten gebruikt dagelijks sociale media, maar heeft geen vertrouwen in deze diensten
NOS Nieuws

Consument wil weten wat bedrijven doen met zijn gegevens

De Nederlandse consumenten zijn zich er steeds meer van bewust dat bedrijven hun data verzamelen. Maar bijna 90 procent geeft aan dat het bedrijfsleven daar op dit moment meer van profiteert dan zijzelf. Het grootste deel van de consumenten zou dan ook liever zelf de gegevens beheren, en eventueel willen ruilen voor diensten.

Dit blijkt uit een onderzoek van GfK, in opdracht van branchevereniging voor marketing DDMA, onder ruim duizend Nederlanders.

Gerichter benaderen

Het gaat bedrijven om de informatie die je deelt op bijvoorbeeld je Facebook-profiel, het opgeven van je mailadres als je een pakketje bestelt, of de apps die je installeert op je smartphone. Deze data zijn voor bedrijven interessant, omdat ze je zo gerichter kunnen benaderen met advertenties, maar ook om producten te verbeteren omdat ze op de hoogte zijn van je voorkeuren.

Wel hebben consumenten steeds meer begrip voor organisaties die hun persoonlijke gegevens gebruiken. Bijna 70 procent geeft aan dat verstrekken van deze informatie hoort bij de moderne economie. De helft kan zich voorstellen dat organisaties bepaalde gegevens willen in ruil voor producten of diensten.

Regie houden

Liever houden Nederlanders daar zelf de regie over. 76 procent van de consumenten wil dus zelf kunnen bepalen of een bedrijf gebruik mag maken van persoonlijke gegevens. Zolang er een goede deal te maken valt, bijvoorbeeld over een exclusieve aanbieding, wil 4 op de 10 Nederlanders zijn e-mailadres wel verstrekken.

Consumenten begrijpen over het algemeen dat bedrijven en organisaties data verzamelen, maar vinden dat dit wel een stuk transparanter kan. En hoewel zij het minste vertrouwen hebben in Amerikaanse tech-bedrijven, bekijkt 64 procent toch dagelijks sociale media als Instagram en Snapchat.

Vertrouwen

Volgens Jitty van Doodewaerd, privacy officer bij DDMA, is deze paradox te verklaren door weinig privacy-vriendelijke alternatieven: "Blijkbaar is het gebruiken van de dienst zo waardevol dat het vertrouwen in perspectief voor de consument wat minder belangrijk is. Daarnaast is het een feit dat mensen toch niet helemaal weten wat er van hen verzameld wordt en wat bedrijven daarmee doen."

Verder zouden bedrijven volgens haar beter kunnen investeren in vertrouwen, door meer te kijken naar wie er in hun achterban zit. "Veel consumenten hebben er bijvoorbeeld geen moeite mee om gegevens te delen over etniciteit, terwijl dit volgens de wet een bijzonder persoonsgegeven is. Meer moeite hebben zij met het delen van hun telefoonnummer." Bedrijven zouden dus wat beter naar hun klanten kunnen luisteren.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl