In Azië stijgt het aantal gebruikers van een mobiele adblocker hard, aldus de onderzoekers
NOS Nieuws

'Behoefte aan mobiele adblocker vooral in Azië erg groot'

Het gebruik van software die advertenties op smartphones blokkeert blijft flink groeien. Met name in Azië maken veel mensen hier gebruik van. Dat melden PageFair, een dienst die bedrijven helpt om advertentieblokkades te omzeilen en Priori Data, een bureau dat app-statistieken bijhoudt op basis van onderzoek.

In totaal gebruiken 419 miljoen mensen een adblocker op hun smartphone. Dat is ongeveer een vijfde van het aantal mensen dat wereldwijd een smartphone gebruikt.

Groei in Azië

De verwachting is dat het gebruik van mobiele adblockers vooral in Azië verder zal groeien. Daar hebben mensen eerder een smartphone dan een desktopcomputer. Ook is de snelheid van het mobiele internet daar vaak lager, waardoor de behoefte aan het blokkeren van advertenties nog een stuk groter is. Advertenties vertragen namelijk het laden van de webpagina.

In de Verenigde Staten en Europa is de groei minder, zeggen de onderzoekers. Op de twee continenten gebruiken slechts 14 miljoen mensen een adblocker.

Worsteling

Verder is opvallend dat volgens het rapport het effect van Apple’s ondersteuning voor adblockers in zijn mobiele besturingssysteem iOS relatief beperkt is. De apps zijn slechts 4,5 miljoen keer gedownload. Dat is dus een fractie van het aantal mensen dat een adblocker gebruikt.

De groei van de software is slecht nieuws voor bedrijven die leven van advertentie-inkomsten. Eerder al lieten Nederlandse uitgeverijen weten zich zorgen te maken over de opkomst van mobiele adblockers.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl