Netflix-topman Reed Hastings
NOS Nieuws

Netflix krijgt Europees quotum, online shoppen in EU wordt simpeler

De Europese Commissie heeft vandaag een reeks maatregelen aangekondigd waarmee het orde wil scheppen in de Europese digitale markt. Die bestaat nu uit 28 markten, dat moet er uiteindelijk één worden.

Zo komen er regels voor videodiensten als Netflix. Het is de bedoeling dat ze twintig procent van hun catalogus besteden aan Europese films en series. Deze regel bestaat al voor traditionele tv-zenders.

De impact voor videodiensten lijkt gering. Volgens gegevens van de commissie voldoen Netflix en iTunes er al aan.

Kinderen beschermen

Daarnaast wil de commissie kinderen beter beschermen tegen geweld en pornografie op videoplatformen. De commissie is van plan om alle diensten die in Europa actief zijn uit te nodigen om hier verder over na te denken.

Ten slotte heeft de commissie een aantal voorstellen gedaan op het gebied van online winkelen. Als consumenten nu bijvoorbeeld vanuit Nederland een product in Duitsland willen kopen, worden ze vaak teruggestuurd naar de Nederlandse versie van de site. De commissie wil dat dat verandert, zodat je overal in Europa iets kan bestellen.

Vervolgens moet de verzending van pakketjes ook goedkoper worden. Daarnaast kunnen burgers betere bescherming verwachten tegen valse webwinkels.

Grote hobbel komt nog

Met deze maatregelen is Europa alleen niet opeens één digitale markt geworden. Een grote hobbel is de auteursrechtenkwestie. Die lijkt de commissie voorlopig een beetje voor zich uit te schuiven.

Film- en serieproducenten maken nu nog in alle 28 lidstaten los afspraken over de licenties. Dat komt hen goed uit, want daardoor kunnen de producenten steeds een goede prijs vragen. De verwachting is dat het nog lang duurt voordat deze kwestie is opgelost.

Wel werkt de Europese Commissie aan een voorstel waarbij je als Netflix-gebruiker de bibliotheek op vakantie min of meer mee kunt nemen naar andere landen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl