Leerlingen uit groep 8 van de Prinses Marijkeschool in Den Haag bogen zich vorige maand over de Cito eindtoet
NOS Nieuws

OESO prijst Nederlandse onderwijs, maar ziet ook problemen

Het Nederlandse onderwijsstelsel heeft geen fundamentele veranderingen nodig, omdat het in de basis goed werkt. Dat zeggen onderzoekers van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), die op verzoek van het ministerie van Onderwijs het stelsel een jaar lang tegen het licht hielden.

De kwaliteit van examens en scholingsprogramma's is prima en leerlingen presteren goed, aldus de OESO. Het Nederlandse onderwijssysteem steekt met kop en schouders uit boven stelsels in andere landen.

Het is voor het eerst sinds de jaren tachtig dat de OESO zo uitgebreid heeft gekeken naar het Nederlandse onderwijs. Op basis van de conclusies toen werd de basisvorming ingevoerd.

Peuterschool

De OESO ziet ook nu verbeterpunten. Voor een goede vroegschoolse educatie moet er bijvoorbeeld nog veel gebeuren. Er moet een goed systeem komen voor alle kinderen en het niveau van de professionals in peuterspeelzalen en opvanglocaties moet volgens de OESO omhoog.

De onderzoekers pleiten ook nadrukkelijk voor een goede objectieve toets op basis waarvan leerlingen naar een bepaald schoolniveau gaan. Ook kunnen leerlingen op basis van hun resultaten nu te moeilijk doorstromen naar een hoger niveau. Hierdoor komen gelijke kansen voor leerlingen in het onderwijs in het geding. Eerder wees de onderwijsinspectie hier ook al op.

Minister Bussemaker wil overgangen in het onderwijs verbeteren

Een ander punt van aandacht is de kwaliteit van bestuur. De onderzoekers vinden dat scholen in Nederland opmerkelijk veel eigen zeggenschap hebben. Dat brengt een risico met zich mee omdat de kwaliteit van bestuurders dan heel belangrijk is voor het functioneren van een school. Op dit moment is er te weinig landelijk geregeld om bestuurders te helpen die verantwoordelijkheid goed te nemen, zeggen de onderzoekers.

De OESO gaat ook in op rol van de leerkracht. De organisatie haalt aan dat het selectiever maken van de lerarenopleiding in 2020 zal leiden tot een tekort van 4000 full-time docenten in het basisonderwijs. De afgelopen jaren zijn de toelatingseisen voor de lerarenopleiding voor het basisonderwijs strenger geworden, onder meer door de toevoeging van een ingangsreken- en taaltoets. De organisatie waarschuwt dat docenten ook beter op de praktijk voorbereid moeten worden en dat het beroep weinig maatschappelijk aanzien heeft.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl