NOS Nieuws

Dieselbusjes zes keer viezer dan toegestaan

Bestelbusjes die op diesel rijden, stoten veel meer schadelijke stoffen uit dan tot nu toe werd aangenomen. Uit onderzoek van TNO blijkt dat de bedrijfswagens gemiddeld zes keer meer stikstofoxiden uitstoten dan de limiet van 280 milligram per kilometer.

De onderzoeksresultaten zijn een bevestiging van al eerder gepubliceerd onderzoek van TNO. Maar merknamen waren nog niet bekend.

De Volkskrant heeft die na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (WOB) verkregen. De Opel Vivaro, Mercedes Sprinter en Renault Trafic komen het slechtste uit de test. Ook de Volkswagen Caddy en de Peugeot Boxer stoten meer uit dan is toegestaan. Het zijn vooral bedrijfswagens die gebruikt worden om pakketjes te bezorgen en winkels te bevoorraden. De Mercedes Sprinter Euro IV blijft als enige binnen de limiet.

TNO heeft voor de test geen rollenbank gebruikt, maar is met de wagens de weg op gegaan. De onderzoekers hebben gemiddeld 600 kilometer met de busjes gereden, waarbij mobiele meetapparatuur allerlei gegevens vastlegde. Volgens TNO zijn de resultaten realistisch.

Sjoemelsoftware

Fabrikanten zeggen dat ze de uitkomsten niet erkennen, omdat de test volgens hen niet voldoet aan de Europese regels. Ook zouden de auto's slecht scoren door een hoge kilometerstand of aanpassingen aan de carrosserie.

De onderzoekers van TNO hebben niet kunnen ontdekken of in de bedrijfswagens gebruik is gemaakt van sjoemelsoftware om de uitstoot op papier gunstig te beïnvloeden. Over de oorzaak van de hogere uitstoot willen ze dan ook geen uitspraken doen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl