Werkt de Turks-Europese vluchtelingendeal?
Er was veel twijfel of het zou werken, de deal tussen Turkije en de EU die de migrantenstroom uit Syrië moet stoppen. Maar het aantal Syriërs dat in Nederland asiel aanvraagt daalt. Betekent dat dat de deal een succes is?
Sinds de vluchtelingendeal in werking trad op 20 maart, maken in ieder geval aanzienlijk minder vluchtelingen de gevaarlijke tocht over zee naar Griekenland. Volgens cijfers van de IOM (Internationale Organisatie voor Migratie) kwamen in Griekenland in maart van dit jaar bijna 27.000 vluchtelingen aan. In april waren dat er nog maar 3360.
"Als je alleen naar de cijfers kijkt van de instroom van vluchtelingen, dan is de deal een succes", zegt Elizabeth Collett, directeur van het Migration Policy Institute, de organisatie die zich bezighoudt met migratievraagstukken.
"Maar de lagere instroom komt ook doordat de Balkanroute - via Macedonië en de westelijke Balkanlanden naar Oostenrijk - kort voor de vluchtelingendeal tussen de EU en Turkije op slot ging. Dat heeft een groot effect gehad op de stroom vluchtelingen die vanuit Griekenland naar andere delen van Europa reisden."
De instroom daalt dus, mede dankzij het akkoord, maar volgens Collett zijn er nog veel zorgen en is de deal daarom nog geen succes. "De situatie op de Griekse eilanden is vreselijk en ook op het Griekse vasteland is de situatie slecht. En de afspraken tussen de EU en Turkije zijn ook heel kwetsbaar."
Naar Italië?
De route Turkije-Griekenland lijkt dus zo goed als afgesneden. Gaan Syriërs nu massaal via Italië? Daar lijkt het niet op. Cijfers van het IOM tonen de afgelopen maanden wel een stijging van het aantal migranten in Italië, maar die zijn vooral afkomstig uit Midden- en Oost-Afrika. In de top-5 komen Syriërs niet voor.
Collett verwacht de komende maanden een snelle toename van andere vluchtelingenroutes. "De massale vluchtelingenstroom die je zag vanuit Turkije naar Griekenland was mogelijk doordat die landen zo dicht bij elkaar liggen. Andere routes zijn veel gevaarlijker en duurder. Dus zullen minder mensen die routes nemen. Maar er is nog steeds een markt voor smokkelaars."