Margrite Kalverboer: kinderen kunnen zich aan armoede ontworstelen, maar niet alleen
NOS Nieuws

Kinderombudsman: studielening moet schenking zijn voor arme gezinnen

De studielening moet voor studenten uit arme gezinnen weer veranderen in een schenking. Dat zegt kinderombudsman Margrite Kalverboer. Volgens haar is dat een van de maatregelen die nodig zijn om kinderen uit arme gezinnen een betere toekomst te geven.

Kalverboer reageert op nieuwe cijfers van het CBS, waaruit blijkt dat bijna een op de acht kinderen in Nederland opgroeit in een gezin met een laag inkomen. Ze is geschrokken van dat cijfer, zegt ze in het actualiteitenprogramma Nieuws & Co.

"Met name omdat het aantal groeit. Het opgroeien in armoede is voor kinderen slecht, ook voor hun toekomstperspectief. Je ziet vaak dat armoede van generatie op generatie gaat. Kinderen kunnen zich er aan ontworstelen, maar dat kunnen ze niet alleen. Er is steun van buitenaf nodig."

'Armoede voor kinderen nu betekent heel vaak ook armoede in de toekomst'

Sinds de invoering van het leenstelsel moeten studerende jongeren een lening afsluiten die ze na hun studie, als ze geld verdienen, moeten terugbetalen. Naast die lening is er nog een aanvullende beurs van maximaal 365 euro per maand voor jongeren met ouders die een laag inkomen hebben. De aanvullende beurs wordt omgezet in een gift, als een student binnen tien jaar zijn diploma haalt.

Kalverboer wil dat studenten uit arme gezinnen al het geld dat ze voor hun studie nodig hebben kunnen krijgen, en niet meer hoeven te lenen. Zo zouden hun toekomstkansen verbeteren, zegt de Ombudsman. "Zodat ze een goede opleiding kunnen volgen en vervolgens werk vinden. Daar is meer voor nodig dan een kind naar school sturen en tegen de docent zeggen: let een beetje op."

De Kinderombudsman ziet een verband tussen de invoering van het leenstelsel en de daling van het aantal eerstejaarsstudenten. Voor kwetsbare groepen is de drempel om een studielening af te sluiten hoger. "Mensen die het financieel makkelijker hebben, lenen ook wat makkelijker."

Volgens Kalverboer is er naast ingrijpen in het leenstelsel nog veel meer nodig. "Kinderen die in armoede opgroeien zijn vaker sociaal geïsoleerd. Het is niet alleen die basisbeurs, je moet ook al eerder voorwaarden scheppen zodat ze goed de school doorkomen. Een leerkracht moet weten wat er met een kind aan de hand is. Maar daarna moet er ook ondersteuning zijn voor de begeleiding van het kind. "

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl