NOS Nieuws

Teleurstelling over kabinetsplan Schiphol

Vakbonden reageren teleurgesteld op het kabinetsplan voor Schiphol voor de komende jaren. Ze missen daadkracht om werkgelegenheid te behouden.

De luchthaven zelf reageert positiever, maar ziet ook nog open punten, die ingevuld moeten worden om de concurrentiepositie van Schiphol veilig te stellen.

Het kabinet presenteerde vandaag de actieagenda Schiphol 2016-2025. Daarin laat het kabinet weten meer te gaan investeren in de infrastructuur rond Schiphol. Over een verdere groei van de luchthaven, in overleg met de omgeving, is het kabinet ook positief.

Zonde van het papier

CNV-bestuurder Dolf Polders mist in het plan aandacht voor KLM. Volgens hem had het kabinet deze kans moeten aangrijpen om de positie van de luchtvaartmaatschappij te versterken tegenover concurrenten uit onder meer het Golfgebied.

"Die maatschappijen krijgen nu ruim baan op Schiphol en worden door hun overheden gestimuleerd. Er is geen gelijk speelveld. Ik mis echte actie. Ik mis daadkracht." Er wordt volgens Polders bijvoorbeeld niet genoeg gedaan om de bewakings- en beveiligingskosten voor maatschappijen omlaag te brengen.

Dat vindt ook de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers. "Het lijkt wel actieagenda zonder acties", zegt een woordvoerder. "Dat is eigenlijk zonde van het papier. De regering zou werkgelegenheid moeten stimuleren; nu behandelen ze Schiphol eerder als melkkoe. Ik weet niet waar dit over vijf jaar eindigt".

267 miljoen

Ook KLM benadrukt in een reactie dat de security-kosten op Schiphol hoog zijn. Luchtvaartmaatschappijen betalen de luchthaven daarvoor jaarlijks 267 miljoen euro. Die kosten zijn volgens KLM in andere landen veel lager, doordat overheden meer bijdragen aan de beveiligingskosten.

Op de inhoud van de agenda zelf gaat KLM nog niet in: "Het is goed dat de actieagenda er is, KLM gaat de inhoud bestuderen. Het is daadwerkelijk tijd voor actie, zodat de Nederlandse luchtvaart haar concurrentiepositie kan behouden en versterken."

Schiphol Group is vooral blij dat het kabinet zich uitspreekt voor de verdere groei van Schiphol. "Tegelijkertijd is de actieagenda geen eindpunt; er zijn nog de nodige open punten. Daarom moeten we met alle betrokken partijen hard blijven werken om onze concurrentiepositie te versterken", schrijft de luchthaven in een statement.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl