VW-topman Matthias Müller wil Volkswagen groener imago geven.
NOS Nieuws

Volkswagen wil groener imago

Volkswagen doet er alles aan om een groener imago te krijgen. Topman Matthias Müller belooft in 2020 een reeks nieuwe elektrische modellen op de markt te brengen. Ook komt er een apart dochterbedrijf voor de ontwikkeling van apps voor het delen van auto's of het samen rijden.

Müller gaf vandaag een toelichting op de jaarcijfers die vorige week naar buiten kwamen. Volkswagen leed een verlies van 1,6 miljard euro, het grootste verlies in de geschiedenis van het bedrijf. Het is het directe resultaat van het schandaal met de sjoemelsoftware in dieselauto's. Volkswagen heeft voorlopig 16 miljard euro apart gezet voor alle kosten van terugroepacties en schadeclaims.

Schadeherstel

Bij Volkswagen staat nu alles in het teken van schadeherstel. Zo worden er ruim 11 miljoen auto's wereldwijd teruggeroepen. Het gaat om de diesels die zijn uitgerust met de sjoemelsoftware waarmee Volkswagen de uitstoottests omzeilde.

Die terugroepactie verloopt niet volgens plan. Eigenlijk zouden de Passats al in de garages moeten zijn, maar er zijn problemen met de technische oplossing. De Duitse wegverkeersdienst BKA heeft de ingreep niet goedgekeurd. Daarom wil Volkswagen nu eerst gaan beginnen met de Golf. Welke types en vanaf wanneer is nog niet duidelijk.

Geld ingeleverd

Ook aan het imago van Volkswagen wordt hard gewerkt. Topman Müller benadrukte dat de auto van de toekomst een elektrische auto is. Dat geluid niet werd gehoord bij de grote autobouwers als het Volkswagenconcern vóór het schandaal vorig jaar september naar buiten kwam.

Ook hebben de topmannen geld ingeleverd om boete te doen. Vooral de opgestapte topman Martin Winterkorn lijkt dat voorlopig te merken. Hij was in 2014 met met 16 miljoen euro de best verdienende topman van alle bedrijven genoteerd aan de Duitse beursgraadmeter DAX. In 2015 halveerde dat tot 7,3 miljard euro.

Zijn opvolger Mathhias Müller en zijn collega's aan de bestuurstafel bij Volkswagen hebben vorig jaar 30 procent van hun bonus ingeleverd. Overigens wordt dat geld apart gezet in aandelen Volkswagen en kunnen ze het over enkele jaren bij een bepaalde stijging van het aandeel alsnog uitgekeerd krijgen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl