Een handelaar op de beurs van New York kijkt naar zijn scherm, met het logo van Twitter op de achtergrond

Meer gebruikers voor Twitter, maar adverteerders niet in de rij

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Twitter is zijn belofte nagekomen. Het laatste kwartaal van 2015 zag het sociale platform de groei van zijn dienst compleet afvlakken. De dienst beloofde toen een groei voor het kwartaal erop en dat is gelukt: de afgelopen drie maanden kwamen er vijf miljoen nieuwe gebruikers bij, waardoor Twitter uitkomt op 320 miljoen maandelijkse gebruikers. Toch zal het bedrijf niet in juichstemming zijn.

De omzet viel bijvoorbeeld tegen en kwam uit op 595 miljoen dollar (527 miljoen euro). Analisten op Wall Street hoopten op 607,5 miljoen dollar. Volgens Twitter is deze tegenvaller toe te schrijven aan adverteerders, die minder uitgaven dan verwacht.

Het aandeel van Twitter staat nabeurs in de min.

Het bedrijf blijft er in zijn brief aan aandeelhouders echter wel op hameren dat dit de komende tijd alsnog zal veranderen. "We zien voldoende mogelijkheden om merken meer te laten adverteren." Zo wil Twitter meer met video gaan doen en bedrijven gerichter laten adverteren.

De vraag die Twitter nog altijd blijft achtervolgen, is of dat bovenstaande voldoende zal zijn. Het is inmiddels een standaard riedeltje dat het aantal Twitter-gebruikers slechts mondjesmaat groeit en dat dit leidt tot onrust bij adverteerders.

Daar waar producten van Facebook juist blijven groeien, WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram doen het stuk voor stuk erg goed, lukt het Twitter niet. Twitter heeft Periscope, maar die app heeft zich nog niet bewezen als een grote bron van groei. Het platform zal moeten aantonen dat het extra geld van adverteerders waard is.

Vorige maand bestond het platform tien jaar. De vele terugblikken maakten duidelijk dat de dienst de afgelopen jaren een grote impact heeft gehad, maar tegenwoordig een beperkte groep actieve gebruikers heeft. Dat vinden die gebruikers niet per se erg, Twitter is voor hen een tweede thuis, maar adverteerders wel.

Live, live en nog eens live

In gesprek met Bloomberg Businessweek zei topman Jack Dorsey dat hij vooral vooruitkijkt en voor Twitter met name een rol ziet op het vlak van live verslaggeving. Dat is een bekende rol, die het netwerk keer op keer krijgt bij grote gebeurtenissen zoals aanslagen. Daarnaast wees Dorsey ook op de ontwikkeling van Periscope, Twitters livestreamingdienst.

Die leek het afgelopen jaar goed op weg, maar heeft sinds een paar maanden last van concurrentie van Facebook, dat bezig is met een opmars met Facebook Live. Het platform betaalt naar verluidt zelfs media om via het platform live te streamen.

Al is het wel nog afwachten voor welk platform gebruikers en media kiezen bij groot nieuws, waarbij Twitter nog altijd het beste tot zijn recht komt. Maar of dat soort momenten voldoende zijn om op lange termijn te overleven, valt te bezien.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl