Onderzoek naar bommen WO II bij Vliegbasis Eindhoven

De persconferentie over de werkzaamheden bij Vliegbasis Eindhoven Raoul Cartens / Omroep Brabant

Voor de vervanging van de start- en landingsbaan van Vliegbasis Eindhoven, ligt er ook nog een flinke klus voor de Explosieven Opruimingsdienst Defensie. Die moet op zeventien plekken onderzoeken of er nog niet ontplofte explosieven liggen uit de Tweede Wereldoorlog.

Onderzoek heeft meer dan 850 verdachte locaties op de vliegbasis aan het licht gebracht. Zeventien daarvan moeten nog voor de start van de werkzaamheden op 30 mei worden onderzocht. "Een interessante uitdaging", zegt de EOD tegen Omroep Brabant.

Twee weken

De vervanging van de start- en landingsbaan moet op 16 juni klaar zijn. In die twee weken ligt het vliegverkeer op de vliegbasis en op Eindhoven Airport stil.

Veel regen kan er wel voor zorgen dat de werkzaamheden flink uitlopen. "Dat is iets waar ik liever niet aan wil denken", zegt directeur Joost Meijs van Eindhoven Airport. Na de werkzaamheden begint het zomerseizoen, waarvoor het vliegveld een recorddrukte verwacht.

10,7 miljoen euro

Uitvoerder BAM verwacht dat het voor de klus 30.000 ton asfalt nodig heeft. De renovatie kost in totaal 10,7 miljoen euro.

De laatste keer dat de landingsbaan werd vervangen, was in 2004. Toen werd er vooral in de nacht gewerkt op de luchthaven. Nu is ervoor gekozen om twee weken continu door te werken. Dat is volgens het Rijksvastgoedbedrijf goedkoper dan de werkzaamheden uitsmeren over een langere periode.