NOS Wielrennen

Schijfremmen in de ban, overuren bij Roompot

Hoop gedoe bij Roompot, zo vlak voor de Amstel

Woensdagmiddag kwam het bericht van de internationale wielrenunie UCI. Per direct géén schijfremmen meer gebruiken op de racefietsen. Sindsdien draait men bij Roompot Oranje Peloton overuren.

"We moeten twintig compleet nieuwe fietsen bouwen. We zijn bezig met het kitten van veertig nieuwe wielen", legt een mecanicien uit. Aan elke fiets moet een kleine twee uur gesleuteld worden. "Het wordt nachtwerk", weten ze in het materiaaldepot van Roompot.

De Nederlandse ploeg was sinds dit jaar aan het testen met de schijfremmen, een experiment waarvoor de UCI in augustus 2015 groen licht gaf. "We waren volledig om", zegt manager Michael Zijlaard.

Schijfrem

Logistiek is het een flinke klus. Nieuwe frames, nieuwe wielen - het moet halsoverkop allemaal opnieuw geleverd worden. "De timing is niet goed. Maar we hebben meteen gezegd: als het om veiligheid gaat, dan gaan we gewoon mee", aldus Zijlaard.

Ploegleider Erik Breukink voegt eraan toe: "Als je ziet wat de gevolgen zijn bij Ventoso, begrijp je de discussie wel."

De Spanjaard Francisco Ventoso werd tijdens een val geraakt door een schijfrem. Hij zette foto's van zijn verwondingen online.

Er zitten meer dingen op een fiets die je niet op je lijf moet hebben

Ploegleider Erik Breukink

Met de schijfrem sta je sneller stil.

Breukink

Wat is eigenlijk het voordeel van de schijfrem? "Je staat sneller stil", aldus Breukink. "Het remt veel beter, directer." Dat beaamt renner Michel Kreder. "In een afdaling merkte ik wel dat ik direct kon remmen, dat ik geen rekening hoefde te houden met het remblok dat de velg moet pakken. Dus voor mij had het voordelen."

Breukink kent ook het nadeel. "Het is vrij dun, het staat ietsjes af van de vork. Daardoor is het wel een gevaarlijk ding. Maar er zitten wel meer dingen op de fiets die je niet op je lijf moet hebben. Een kettingblad bijvoorbeeld."

Nooit meer schijfremmen?

De ban op schijfremmen hoeft niet definitief te zijn, denkt Breukink. Maar dan zal er wel een vorm van beveiliging ingebouwd moeten worden. En die mag niet te zwaar zijn. "Alle fabrikanten willen overgaan op schijfremmen. Iedereen staat in de startblokken."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl