Kilometers extra asfalt vanwege Velsertunnel
Rijkswaterstaat heeft 4 kilometer asfalt laten aanleggen om de filedruk vanwege het sluiten van de Velsertunnel te beperken. Morgenavond gaat de tunnel negen maanden dicht en moeten de 65.000 bestuurders die dagelijks door de tunnel rijden een andere route kiezen.
Rijkswaterstaat verwacht dat de meesten via de nabijgelegen Wijkertunnel zullen rijden. Om het voor die mensen zo makkelijk mogelijk te maken zijn keerlussen aangelegd, waardoor je vanaf de A22 sneller op de A9 kan komen bij de Wijkertunnel.
Om files bij de Wijkertunnel zoveel mogelijk te voorkomen, hebben de twee tunnelbuizen een extra rijstrook gekregen. Vanaf vandaag is de vluchtstrook in de tunnel een derde rijstrook geworden.
Meer asfalt, wel files
Toch zijn files onvermijdelijk, zegt Rijkswaterstaat-ingenieur Ilkel Taner. In de spits moeten reizigers rekening houden met vertragingen van ongeveer een half uur.
Rijkswaterstaat heeft naast het extra asfalt en de extra rijstroken ook een aparte routeplanner laten maken en een gratis filedienst opgezet. Zo kunnen bestuurders een sms krijgen als de vertraging bij de Wijkertunnel is opgelopen tot een uur of langer.
Tunnelbuizen verhogen
De Velsertunnel gaat vanaf morgenavond voor negen maanden dicht. De tunnelbuizen in de A22 worden verhoogd en het asfalt wordt afgeschraapt zodat hogere vrachtwagens door de Velsertunnel kunnen rijden. Nu staan er volgens Rijkswaterstaat jaarlijks 1200 vrachtwagens stil voor de tunnel.
De renovatie wordt ook gebruikt om de technische installaties en de vluchtwegen van de oudste snelwegtunnel van Nederland te vernieuwen. Het is voor het eerst dat een tunnel negen maanden dicht moet.