Action erkent gebrek aan openheid, wil leven beteren
Een T-shirt voor een paar euro, printpapier, tandpasta en drop voor een habbekrats: veel consumenten zijn gek op de extreem lage prijzen bij winkelketen Action. Maar de prijsbreker krijgt steeds meer kritiek van actiegroepen als Rank a Brand, die stellen dat Action nauwelijks iets doet aan duurzaamheid.
In een reactie erkent Action dat het weinig publiceert over duurzaamheid. Het bedrijf wil daar verandering in brengen.
Rank a Brand beoordeelde 700 bedrijven (kleding-, voedings- en elektronicasector) op duurzaamheid en arbeidsomstandigheden bij de productie in lagelonenlanden. "Action haalt bij ons de laagst mogelijke score; slechts 4 van de 36 punten", zegt directeur Radboud van Delft. Overigens: ook veel andere ketens als De Bijenkorf, Prenatal en Wehkamp scoren slecht bij de organisatie.
"Ze hebben een paar kleine stapjes gezet, zoals het terugdringen van de CO2-uitstoot bij hun gebouwen. Verder rapporteren ze helemaal niets over resultaten behaald op gebied van klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden."
Leven beteren
Tegen de NOS zegt Action dat het weinig publiceert over duurzaamheid. "Maar dat wil niet zeggen dat we het niet belangrijk vinden."
Het bedrijf voegt eraan toe dat de keuze voor leveranciers zorgvuldig tot stand komt: "Een scherpe prijs is belangrijk, maar zeker niet ten koste van alles. Wanneer productie plaatsvindt in zogenoemde risicolanden, moeten onze leveranciers en hun producenten aangesloten zijn bij het BSCI. Wij zijn zelf ook lid van het BSCI, een wereldwijd initiatief dat zich inzet voor de verbetering van de arbeidsomstandigheden en veiligheid in de productieketen van haar leden."
Luis in de pels
Action is een ware luis in de pels van menig winkelketen. Winkels die de afgelopen tijd in grote problemen kwamen, noemden steevast dezelfde oorzaken: de economische crisis, de opkomst van internet en oprukkende lowbudgetzaken als Action en Primark.
Marktonderzoeker GfK meldde eind 2014 bij een interne presentatie aan voedselfabrikanten dat Action inmiddels "voor tientallen miljoenen euro's omzet wegzuigt bij supermarkten". Dan gaat het vooral om wasmiddelen, diervoeding, snoep, tandpasta en reinigingsmiddelen. Ook drogisterijen en winkelketens als Hema en Blokker ondervinden hier hevige concurrentie van.
Buitenwereld
Deze onderzoekscijfers kwamen uiteindelijk op straat te liggen. Action was daar niet blij mee. Wie deze week GfK vraagt om actuelere cijfers over het Action-effect, krijgt nul op het rekest. Mogelijk heeft Action - een belangrijke klant van GfK - de marktonderzoeker gevraagd deze gevoelige informatie niet langer met de buitenwereld te delen.
Het enige dat GfK-directeur Joop Holla wil zeggen, is dat inmiddels 60 procent van de Nederlandse huishoudens regelmatig bij Action over de vloer komt. En dat is een uitzonderlijke prestatie. "Dat soort cijfers zie je alleen bij AH, Jumbo en Lidl."
Merken- en winkeldeskundige Paul Moers voorspelt overigens dat de gouden tijden voor Action wel zo'n beetje voorbij zijn. "Ook Action met zijn 350 winkels krijgt steeds meer concurrentie. Denk maar eens aan de Op=Op Voordeelshop, Big Bazar (het antwoord van Blokker op Action, red.) en Euroland. Die ketens hebben inmiddels ook honderden vestigingen en lopen als een tierelier."