KLM is een van de bedrijven die via Facebook Messenger bereikbaar zijn
NOS Nieuws

Tafel reserveren in het restaurant? Geef het door via de chatbot

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Als we chatten, is dat nu bijna altijd nog met mensen. Maar dat gaat veranderen. Gisteravond sloot Facebook aan in de groeiende rij techbedrijven die met chatbots aan de slag gaan. Maar wat gaan wij daar van merken?

Het begint allemaal met het feit dat chat-apps een steeds belangrijkere rol spelen in ons leven, zoals WhatsApp in Nederland. Maar in het Westen chatten we vooral met vrienden, terwijl bedrijven graag in diezelfde apps aanwezig willen zijn, omdat ze zo makkelijker contact kunnen leggen met potentiële klanten.

Via WeChat is het mogelijk om een verzekering af te sluiten (links), schade te verhalen (midden) en een treinkaartje te kopen (rechts)

Tot voor kort was het inzetten van zo'n bot vrij ingewikkeld. De computers zijn de afgelopen jaren dan wel slimmer geworden, ze laten chatten met gebruikers is weer een stapje verder. Hiervoor is kunstmatige intelligentie nodig. Maar de afgelopen tijd zijn er, vooral ook door grote techbedrijven, flinke slagen gemaakt op dit gebied.

Een bekend voorbeeld is de wedstrijd tussen Google’s DeepMind-computer en de wereldkampioen in het ingewikkelde Aziatische spel Go, die werd gewonnen door de computer. Een paar jaar geleden had niemand voor mogelijk gehouden dat dat kon.

'Grootste ontwikkeling sinds App Store'

Facebook heeft gisteren de deuren geopend naar een nieuw platform binnen zijn berichtendienst Messenger. De dienst krijgt een eigen appwinkel, waar ontwikkelaars botjes in kunnen publiceren. Zo'n plek binnen Messenger kan grote gevolgen hebben. Volgens sommigen is het zelfs de grootste ontwikkeling sinds de lancering van Apple’s App Store in 2008.

Dat komt doordat die botjes allerlei taken kunnen gaan uitvoeren. Je hoeft straks aan een botje die bloemen bezorgt alleen nog maar te vertellen wat voor soort bloemen je wilt hebben en waar ze heen moeten. Of je komt al pratend uit op je vakantiebestemming. De mogelijkheden zijn groot.

Ook op nieuwsgebied is er veel mogelijk. Tijdens de Facebook-presentatie gisteravond werd CNN aangekondigd als een van de media die gebruik gaan maken van een chatbot om een gepersonaliseerd nieuwsaanbod te geven.

Zakensite Quartz probeerde dat eerder dit jaar al zelf, met een app die je in chat-vorm bijpraat over het laatste nieuws. De app is inmiddels honderdduizenden keren gedownload.

De app van nieuwssite Quartz

Maar Facebook is lang niet de enige die toekomst ziet in chatbots. Microsoft besteedde er ook veel aandacht aan op zijn ontwikkelaarsconferentie.

De softwaremaker experimenteert al veel met bots. Daaruit blijkt ook dat het niet altijd leidt tot succes. Een Twitter-bot die in tienertaal interactie zoekt met andere twitteraars werd offline gehaald vanwege discriminerende opmerkingen.

Telegram, een concurrent van Messenger en WhatsApp, kondigde daarnaast gisteren een grote update aan van zijn botplatform. Slack, een chat-programma dat door bedrijven wordt gebruikt, beschikt daarnaast ook over chatbots.

Facebook grootste impact

Toch is er geen enkel bedrijf dat op dit moment meer impact kan hebben op deze ontwikkeling dan Facebook. Het is mogelijk dat Google en Apple tijdens hun eigen ontwikkelaarsconferenties, die in mei en juni worden gehouden, ook ondersteuning voor chatbots gaan aankondigen.

Maar dan nog blijft het zo dat Facebook verreweg de meeste chat-gebruikers heeft. Messenger heeft meer dan 900 miljoen maandelijks actieve gebruikers, WhatsApp zit inmiddels boven de 1 miljard.

KLM is één van de bedrijven die een chatbot hebben in Facebook Messenger, het is onder meer mogelijk om in te checken voor een vlucht

Dat chatbots een grote impact gaan hebben op hoe gebruikers met hun smartphone omgaan, daar zijn de experts het wel over eens. Waar uiteraard wel discussie over blijft is de vraag of je als gebruiker nóg meer data bij Facebook wilt stallen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl