'Buitenles hoeft niet alleen over natuur te gaan'

Aangepast op
Geschreven door
Roel Pauw
Verslaggever

De leerlingen van De Piramide in de Utrechtse wijk Zuilen hebben het met hun schoolplein goed voor elkaar. Er is een 'rekenplein' van tien bij tien stoeptegels waarmee je allerlei sommetjes kunt maken. Het klimtoestel in de vorm van een vliegtuig dient op de eerste landelijke Buitenlesdag voor de Nederlandse les van directeur John van Batenburg. "Zo kan ik de kinderen laten zien welke onderdelen een vliegtuig allemaal heeft: vleugels, propellers, romp, landingsgestel."

Onderzoek heeft aangetoond dat lessen in de buitenlucht vaak veel effectiever zijn, zegt Van Batenburg. "De kinderen kunnen zich beter concentreren en ze hoeven ook even niet stil te zitten. Buitenles gaat dus niet alleen over beestjes en plantjes, je kunt eigenlijk alle vakken buiten doen."

Op een ander deel van het plein studeert ouder May Taherzadeh een Engels liedje in met een paar leerlingen van groep 4. Haar Nederlands schiet een beetje tekort en de kinderen spreken amper Engels. Toch komen ze er samen uit. Het liedje gaat over bloemen, blaadjes en bomen en die zijn gelukkig allemaal voorhanden op het plein. "How do you say tree in Dutch?", vraagt ze, terwijl ze een van de enorme bomen aanraakt.

De Piramide is gezegend met een groot speel- en leerplein, dat onlangs helemaal opnieuw is ingericht met financiële en praktische hulp van de gemeente, Jantje Beton, de Johan Cruyff Foundation en natuurorganisatie IVN. 

Veel scholen hebben die luxe niet en dat is een van de redenen waarom buitenlessen nog niet echt van de grond komen. Terwijl vrijwel alle leerkrachten het initiatief toejuichen, blijkt uit een enquête van DUO. Het liefst zouden ze een kwart van de lessen in de open lucht willen geven. In de praktijk staat het gemiddelde op een schamele 0,5 procent.

Dat is een vreemde discrepantie, vindt ook Rinda den Besten. Zij is voorzitter van de PO-Raad, de koepel van basisonderwijs. "Daarom is het goed dat we er vandaag extra aandacht aan besteden. De PO-Raad is ook bezig met het ontwikkelen van lesprogramma's speciaal voor buiten. We willen het niet afdwingen, maar vooral laten zien hoe leuk het is."

Dat weten de leerlingen van De Piramide maar al te goed. "Als ik zeg dat we naar het rekenplein gaan, staan ze meteen klaar met hun jas al aan", zegt leraar Pong Hu. "Ze zijn super enthousiast!"