Het logo van T-Mobile
NOS Nieuws

'Agressievere strategie moet worstelend T-Mobile helpen'

T-Mobile houdt moeite met het aantrekken van abonnees. Moederbedrijf Deutsche Telekom zou daarom overwegen een agressievere strategie toe te passen, in lijn met hoe T-Mobile in Amerika opereert, schrijft persbureau Bloomberg op basis van bronnen.

In de afgelopen drie jaar zou T-Mobile in Nederland een miljoen klanten zijn verloren. Een woordvoerder van de provider weerspreekt dit cijfer. Het zou gaan om 706.000 klanten, allemaal prepaidgebruikers.

Het is de telecomaanbieder niet gelukt om die prepaidklanten een abonnement te laten nemen, want het aantal bleef de afgelopen drie jaar nagenoeg gelijk op 2,8 miljoen. Dat terwijl het bedrijf in Nederland enorm heeft geïnvesteerd in het verbeteren van de mobielen netwerken. Uit een recente test van het Duitse bureau P3 kwam de provider zelfs als beste uit de bus.

T-Mobile wilde verder niet reageren op de berichtgeving.

Niet genoeg

T-Mobile voert sinds vorig jaar al een agressievere strategie en stunt vaker met prijzen. Zoals vorige week nieuwe roamingtarieven, waarbij klanten - afhankelijk van hun bundel - tot 250 MB in het buitenland gratis kunnen internetten. Maar blijkbaar is dat dus nog niet genoeg.

Vandaar dat het moederbedrijf van T-Mobile Nederland dus kijkt naar andere opties. Het ziet daarin een voorbeeld in hoe de Amerikaanse tak het doet. Onder leiding van de flamboyante topman John Legere heeft T-Mobile Amerika een agressieve stijl neergezet, met lage prijzen en veel voordeeltjes. Zoals onbeperkt video streamen.

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

"De stijl van Legere kennen we niet in Nederland", zegt financieel analist Tim Poulus van onderzoeksbureau Telecompaper. "Hij is een beetje een Donald Trump; neemt geen blad voor de mond. Dat past niet echt in de Nederlandse cultuur."

Poulus snapt wel dat T-Mobile zoekt naar een nieuwe strategie. "Ze verliezen klanten en omzet, dus dat is logisch. Maar het is de vraag of het helpt. De prijzen in Amerika zijn heel anders dan in Nederland. Nu kan T-Mobile wel wat schuiven met de marges, maar of dat voldoende is, blijft afwachten."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl