Goederenvervoer op Betuweroute
NOS Nieuws

Meer goederentreinen op normaal spoor door werkzaamheden Betuweroute

Door aanpassingen aan het spoor in Nederland en Duitsland kunnen er de komende jaren tijdelijk minder goederentreinen over de Betuweroute rijden. Bij de grensovergang bij Zevenaar loopt het goederenverkeer tijdens werkzaamheden terug van zo'n 110 treinen per dag naar circa 75 treinen per dag. De werkzaamheden zijn op z'n vroegst klaar in 2022.

De Betuweroute loopt van Rotterdam naar Zevenaar en werd in 2007 in gebruik genomen. De lijn is exclusief bedoeld voor goederenvervoer.

Geluid en trillingen

Tussen Emmerich en Oberhausen wordt ruim 70 kilometer nieuw spoor aangelegd, het zogenoemde Derde Spoor. Daarvoor moeten 11 stations en 47 viaducten en bruggen worden aangepast. Aan de Nederlandse zijde van de grens wordt drie kilometer nieuw spoor aangelegd zodat het personen- en goederenvervoer voortaan gescheiden de grens kan passeren. De werkzaamheden daarvoor worden naar verwachting in 2018 afgerond.

Werkzaamheden aan Betuweroute

Doordat er minder goederentreinen over de Betuweroute naar Duitsland kunnen rijden neemt het treinverkeer op de andere grensroutes toe. Zo zal het aantal goederentreinen op de route Oldenzaal-Bad Bentheim tijdens werkzaamheden toenemen van circa 25 naar 35 treinen per dag. Tussen Venlo en Kaldenkirchen neemt het treinverkeer toe van zo'n 50 naar 75 treinen per dag als er aan het spoor gewerkt wordt.

Door het toegenomen goederenverkeer zullen overwegen soms langer en vaker dicht zijn en krijgen omwonenden mogelijk te maken met meer geluid en trillingen. Het vervoer van gevaarlijke stoffen zal zoveel mogelijk via de Betuweroute blijven lopen.

Minder treinen bij grensovergang Emmerich

Wanneer?Wat?
2016-Van 17 april tot 17 oktober is er maar 1 spoor beschikbaar-In juli is ruim twee weken geen vervoer mogelijk
2017-7 weken verspreid over het jaar is er maar 1 spoor beschikbaar-Een aantal weekenden is geen vervoer mogelijk
2018-Eén week per maand is er maar 1 spoor beschikbaar-Een aantal weekenden is er minder of geen vervoer mogelijk

Duurste project

Na de oplevering van de 174 kilometer lange Betuweroute in 2007 bleef het aantal treinen dat er gebruik van maakte ver achter bij de verwachting. De aanleg van de spoorlijn is met 4,7 miljard euro veruit het grootste en duurste project dat de overheid ooit ondernomen heeft. De overschrijding van het budget met ruim 2,5 miljard leidde tot grote verdeeldheid in de politiek .

Inmiddels maken steeds meer goederentreinen gebruik van de spoorverbinding. Zeventig procent van alle goederentreinen tussen Nederland en Duitsland gebruikt de Betuweroute. Met enige regelmaat wordt het maximale aantal van 110 treinen per dag gehaald. Na de aanpassingen aan het spoor tussen Zevenaar en Oberhausen kan de capaciteit worden opgevoerd tot 160 treinen per dag.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl