NOS Nieuws

Invoering tolheffing België verloopt chaotisch

Veel irritatie bij chauffeurs over de moeizame uitgifte van tolkastjes

De invoering van de tolheffing op de snelwegen in België is bepaald niet vlekkeloos verlopen. Vandaag was de eerste dag dat vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton een tol moeten betalen. België wil daarmee zo'n 750 miljoen euro ophalen.

Voor de tolheffing moeten vrachtwagenchauffeurs een speciaal kastje in hun cabine hebben dat registreert hoeveel kilometers er worden gereden. Maar de kastjes werken niet allemaal goed, klagen chauffeurs en transportbedrijven. Zo zou de plaatsbepaling via gps niet nauwkeurig zijn, zodat er soms ook betaald moet worden als een chauffeur niet op de snelweg rijdt. Bovendien zouden de kastjes op sommige verkooppunten uitverkocht zijn.

Een chauffeur aan de grens bij Hazeldonk zegt dat hij drie uur moest wachten voordat hij een kastje kon bemachtigen. "De Belgen zijn niet zo vlot, hè. Ze struikelen over hun eigen wifi. Elke keer als een kastje werd uitgepakt, moest hij gereset worden."

  • ANP
    Sommige chauffeurs moesten vandaag drie uur wachten
  • ANP
    File op de Belgische snelwegen
  • ANP
    Chauffeurs in de rij tijdens de invoering van de verplichte tolkastjes in Belgie
  • ANP
    Vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton moeten tol betalen
  • ANP
    Voor de tolheffing moeten vrachtwagenchauffeurs een speciaal kastje in hun cabine hebben dat registreert hoeveel kilometers er worden gereden

Ook de Belgische transportorganisatie Febetra sprak vanochtend van een "volledige mislukking" en een "complete chaos". Bovendien zouden servicepunten dicht zijn en callcenters onbereikbaar.

Arthur van Dijk van Transport en Logistiek Nederland zag de problemen de afgelopen weken al aankomen en had voor uitstel van de invoering gepleit. "Er zijn veel transportbedrijven die die kastje ruim op tijd hebben besteld. Sommige hebben de kastjes geleverd gekregen, maar de kastjes bleken kapot. Nieuwe werden wel toegezegd, maar die werden niet ontvangen. En dan moet je nu drie uur wachten aan de grens en dan nóg functioneren sommige kastjes niet."

Frustrerend

"Twee Belgische ministers hebben zojuist een verklaring gegeven en alle schuld bij de transportondernemers gelegd", zegt Van Dijk. " Ze hadden eerder uw kastje moeten bestellen, zeggen ze. Ze blijven categorisch ontkennen dat er wat mis gaat. Ik heb onze minister Schultz gevraagd contact op te nemen met haar Belgische collega's en in ieder geval te pleiten voor uitstel."

De minister heeft oog voor de zaak, hoewel ze de invoering niet kan tegenhouden, erkent Van Dijk. "Maar nu blijkt dat het systeem niet feilloos is, dan lijkt het toch verstandig om de handhaving op te schorten. De Duitsers hebben met hun systeem ook zestien maanden gewacht met handhaving, tot het systeem perfect werkte."

De verwachte chaotische invoering leidde vanochtend ook tot protesten van vrachtwagenchauffeurs. Boze Waalse vrachtwagenchauffeurs blokkeerden de E411, zo'n 30 kilometer ten zuiden van Namen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl