Oculus Rift
NOS Nieuws

Grote belangstelling voor virtualreality-bril van Facebook

  • Nik Wouters

    Verslaggever economie

  • Nik Wouters

    Verslaggever economie

Na een ontwikkeltraject van vier jaar heeft Facebook zijn virtualreality-bril officieel gelanceerd. Het apparaat, de Oculus Rift, wordt vandaag naar de eerste klanten gestuurd.

Met de bril kunnen mensen zich onderdompelen in een virtuele wereld en zich compleet afsluiten van de echte wereld. Het idee bestaat al jaren, maar was door technische belemmeringen moeilijk uit te voeren.

Er is grote belangstelling voor het nieuwe product van een dochterbedrijf van Facebook. Er is een wachtrij: wie nu bestelt, krijgt de bril op zijn vroegst in juli geleverd.

Duizenden euro's

Aan het product hangt een prijskaartje van 699 euro. De meeste mensen zijn waarschijnlijk nog meer kwijt om de bril te kunnen gebruiken, want er is een krachtige pc voor nodig om de applicaties te draaien.

"Voor een optimale ervaring ben je al snel 2000 euro verder", zegt Tim Nijland van het bedrijf VR-expert. "Je hebt namelijk ook een erg goede pc nodig, die kost wel zo'n 1300 euro." Hij denkt dat het nog jaren duurt voordat de grote massa aan de brillen gaat, als de prijs op termijn gaat dalen. "Het zal nog wel 5 tot 10 jaar duren, voordat je zo'n bril voor je verjaardag krijgt."

Je studeert met studenten over de hele wereld door thuis de bril op te zetten.

Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, is ervan overtuigd dat virtual reality de toekomst wordt en dat op termijn miljarden mensen de bril gaan gebruiken.

"We maken van de Oculus Rift een platform voor heel veel ervaringen", zei hij eerder. "Stel je voor dat je op de voorste rang zit bij een wedstrijd, dat je studeert met andere studenten van over de hele wereld of dat je een een-op-een gesprek hebt met je dokter - door slechts de bril thuis op te zetten."

Veel bedrijven zijn al bezig met maken van verschillende brillen die dit jaar op de markt komen. Er komen nieuwe ondernemingen die in opdracht produceren. Andere bedrijven breiden uit.

"Elk merk wil wel iets met virtual reality", zegt Wesley ter Haar van het Nederlandse bedrijf MediaMonks. "We hebben een Zweeds productiebedrijf overgenomen om onze capaciteit te vergroten en we nemen bijna non-stop mensen aan."

"Uiteindelijk heeft het heel veel mogelijkheden, het kan bijvoorbeeld in de zorg werken tegen angststoornissen. Of voor makelaars, om een huis te laten zien", zegt Nijland.

70 miljard

Volgens sommige voorspellingen gaat er in 2025 meer dan 70 miljard euro in de markt om. "Daar pakken we graag een percentage van mee", zegt Ter Haar.

"Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van de ervaring. Als de consument het niet interessant vindt, wordt het niks. Er is nu zoveel liefde en aandacht voor van bedrijven... In mijn ogen kan het niet anders dan succesvol worden."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl