NOS Nieuws

Meeste vertraging door files in en om Den Haag

Automobilisten hebben in en om Den Haag de meeste vertraging. De stad staat net als de afgelopen twee jaar op nummer één in de jaarlijkse Traffic Index van TomTom voor stedelijke gebieden. Daarin wordt gekeken naar de vertraging die iemand in de auto heeft door verkeersdrukte. Op de tweede plaats staat Groningen. Amsterdam is de nummer drie.

TomTom drukt de vertraging uit in een percentage van de reistijd. IJkpunt is een rit van dertig minuten tussen huis en werk in de ochtend- en avondspits.

105 uur

In Den Haag is de vertraging gemiddeld 23 procent, 1 procent meer dan in 2014. In de spits is dat nog beduidend meer, dan doe je er bijna de helft langer over. Op jaarbasis zit een automobilist die in de spits in Den Haag een half uur onderweg is daardoor 105 uur langer in de auto.

Toch heeft de stad het nog knap gedaan, zegt Jeroen Brouwer van TomTom. "Den Haag heeft veel geïnvesteerd in het oplossen van knelpunten. Er was meer verkeer, maar op de wegen in de binnenstad waren toch minder vertragingen." Dat de totale vertraging toch toenam, komt doordat het op de snelwegen rond Den Haag drukker is geworden.

De grootste stijgers op de lijst zijn Breda, Utrecht en Almere. De vertragingen in de drukke stedelijke gebieden werden nergens minder.

Stedelijke gebieden met de meeste vertraging voor automobilisten

1. Den Haag23% (+1%)
2. Groningen22% (-)
3. Amsterdam20% (+1%)
4. Rotterdam19% (-)
5. Nijmegen18% (-)
6. Tilburg17% (-)
7. Breda17% (+2%)
8. Eindhoven16% (+1%)
9. Utrecht16% (+2%)
10. Almere13% (+2%)

Noord-Brabant

De 'opmars' van Breda is niet verrassend. In november vorig jaar kwamen transportbrancheorganisaties TLN en EVO met de top-20 van trajecten met duurste files voor bedrijven in Nederland. Daarin stond de A58 Breda-Eindhoven op nummer 1. Met 8,4 miljoen euro schade in 2014 was dat de duurste file van het land.

Bedrijven lijden schade door vertragingen doordat producten bijvoorbeeld te laat in de winkel liggen. Ook zijn er andere kosten: bedrijven moeten omrijden om files te vermijden of extra voertuigen inzetten.

Ook de brancheorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf ziet de filedruk toenemen in het zuiden van het land. "Ongeveer 40 procent van het goederenvervoer gaat door Noord-Brabant, de logistiek zit sterk in het zuiden. Over het algemeen neemt de filedruk in heel Nederland af, maar in het zuiden juist toe", aldus Jan van Mourik van MKB Brabant.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl