De helikopterluchthaven in Den Helder

'Twee helihavens voor offshore is niet slim'

De provincie Groningen heeft vergevorderde plannen voor een nieuw helikoptervliegveld dat offshore windparken moet gaan bedienen. Een nieuwe luchthaven zou een doorn in het oog zijn van het enige andere grote helikoptervliegveld van Noord-Nederland, in Den Helder. Daar zijn ze bang dat er niet genoeg werk is voor twee luchthavens.

Donderdag organiseerde de provincie Groningen een inspraakavond over de plannen. Die verliep rustig volgens het provinciebestuur. De besluitvorming over het helikoptervliegveld is bijna afgerond. Alleen minister Schultz van Milieu en Infrastructuur moet de plannen formeel nog goedkeuren.

Vanaf de luchthaven in Den Helder worden op dit moment 20.000 vluchten per jaar gemaakt. In Groningen hopen ze vanaf het nieuwe helikopterveld 10.000 vluchten per jaar te gaan maken.

Siemens

Groningen wil met de haven de werkgelegenheid in de regio stimuleren. De provincie wil meeprofiteren van de groei van de offshore windparken voor de Nederlandse en de Duitse kust.

Helihaven in Groningen bedreiging voor die in Den Helder

Het nieuwe helikopterveld in de Eemshaven zal, in tegenstelling tot dat in Den Helder, betaald worden door het bedrijfsleven. De vrees dat er niet voldoende werk is voor twee helikopterhavens in Noord-Nederland, is daarom in Groningen minder groot. “De private partijen hebben hun eigen exploitatie. En die krijgen ze sluitend”, aldus gedeputeerde Patrick Brouns (CDA).

De luchthaven, gepland op de uiterste punt van de Eemshaven, is een initiatief van de bedrijven die de windparken exploiteren. Het Duitse Siemens, eigenaar van het Geminipark voor de Groningse kust, is de belangrijkste partij.

Marine

Nu vliegt Siemens nog vanaf Den Helder naar het windpark. Het helikoptervliegveld daar wordt onder andere betaald door de marine, die het ook gebruikt voor zogenoemde search-and-rescue-operaties. Bij elkaar heeft de staat zo’n 5 miljoen euro geïnvesteerd in het veld.

De directeur van Den Helder Airport Conny van de Hoff hoopt van harte dat ze Siemens kan behouden met de komst van de concurrent in Groningen. Het helikoptervliegveld heeft het zonder de nieuwe luchthaven al behoorlijk moeilijk vanwege de lage olieprijs.

De markt is gewoon te klein voor twee volwaardige vliegvelden.

Conny van de Hoff

Vanuit het vliegveld in Noord-Holland vliegen helikopters naar de booreilanden voor de kust. Maar er wordt op dit moment veel minder olie gewonnen op zee, omdat dat daar nu te duur is. Door de afnemende klandizie zal Den Helder dit jaar naar verwachting zeker 20 procent minder werk hebben. Van de Hoff hoopte daarom op nieuw werk vanuit de windparken.

De directeur van Den Helder Airport noemt de plannen voor de nieuwe helihaven daarom 'niet slim'. "Omdat je op een klein oppervlakte zit, en de markt gewoon te klein is voor twee volwaardige vliegvelden."

Gebrekkige regie

Luchtvaartdeskundige Hans Heerkens van de Universiteit Twente zegt dat het conflict het gevolg is van het ontbreken van nationale regie bij het bepalen van het aantal lucht- en helikopterhavens.

Hij verwacht dan ook niet dat de provincie Groningen zich veel van de kritiek uit Den Helder zal aantrekken: "Dit gebeurt als je de markt zijn werk laat doen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl