Max Verstappen tijdens het vorige Formule 1-seizoen
NOS Sport

Veranderingen moeten Formule 1 aantrekkelijker maken

  • Louis Dekker

    Formule 1-commentator

  • Louis Dekker

    Formule 1-commentator

De kwalificatietraining wordt een afvalrace, coureurs kunnen kiezen voor paarse banden en het radioverkeer wordt aan banden gelegd. Drie veranderingen moeten de Formule 1 dit jaar spannender en onvoorspelbaar maken. Formule 1-commentator Louis Dekker legt uit, voorspelt en oordeelt.

De grootste verandering? Dat is de paarse Pirelli: de zogenoemde ‘ultrasoft’. Een nieuwe zachte droogweerband die sneller is, maar ook ultrasnel slijt. Sneller nog dan de rode ‘supersofts’ die er al waren.

Het publiek moet straks goed in de gaten houden welke kleur banden er onder een auto zit. Met een paarse Pirelli zal Max Verstappen een paar rondjes pijlsnel zijn, maar geel (zacht), wit (medium) en oranje (hard) slijten minder en leveren heel andere rondetijden op.

Dit seizoen maakt de Formule 1-wereld gebruik van de 'ultrasoft' band. Die hebben een paarse streep.

Bandenstrategie

Nog meer dan voorheen wordt Formule 1 een strategisch spel. Het draait al lang niet meer om het draaien van de snelste rondjes; cruciaal is dat je goed rekent en je race-planning op orde hebt. Een aanvallende race-strategie kan lonen. En een team als Toro Rosso durft te gokken omdat ze niet moéten winnen.

Of het publiek de winnaar is, dat valt te bezien. Eigenlijk is het volgen van een grand prix zonder de officiële F1 app bijna niet meer mogelijk. Dat kan voor de mensen op de tribune vervelend uitpakken. Met hun peperdure kaartjes zien ze straks wel de auto’s langszoeven, maar ze hebben doorgaans geen idee waarom Verstappen ineens zo langzaam is en teamgenoot Sainz zo snel.

Kwalificatie wordt afvalrace

Een grote verandering is de gewijzigde opzet van de kwalificatietraining. Een echte afvalrace (waar aan de lopende band de traagste coureur wordt geëlimineerd) zit er niet in omdat televisiezenders nu eenmaal reclameblokken willen om hun geld terug te verdienen. Net als vorig seizoen bestaat de kwalificatie daarom uit drie delen: Q1, Q2 en Q3. Het verschil is dat er nu aan het eind van de laatste sessie (Q3) twee coureurs overblijven die met elkaar strijden om pole-position.

De puristen onder de Formule 1-fans gruwen van het nieuwe systeem, maar we zullen moeten afwachten of het werkt. Het is een paardenmiddel dat er voor moet zorgen dat Hamilton en Rosberg niet altijd vooraan starten. Maar om het belang te relativeren: die coureurs waren met hun Mercedes de afgelopen jaren zó dominant dat ze ook na een start in de achterhoede zouden hebben gewonnen.

Gebrek aan herrie

Dan dat andere hot item: de herrie. Of het gebrek daaraan. Een ingreep in het uitlaatsysteem maakt de Formule 1-auto’s een tikje luidruchtiger. Racefans schreeuwen daar om. De komst van de hybride motoren verdreef de huilende decibellen en het publiek klaagde steen en been over racende grasmaaiers.

Op papier maken de bolides dit jaar tien procent meer geluid. F1-fan Bas van Bodegraven zat tijdens de wintertests in Barcelona op de tribune. Volgens de beheerder van Facebook-groep Max Verstappen Latest News klinkt het “stukken beter, maar het kan bij lange na niet tippen aan vroeger. Oordoppen zijn nog steeds niet nodig, maar je moet wel je gesprek met de buurman nu even stoppen als er een langs zoeft. Dat was vorig jaar niet nodig”.

Verstappen vindt het niet erg dat het radioverkeer aan banden wordt gelegd.

Radio op stil

Een positieve ontwikkeling is dat het radioverkeer tussen team en coureur tijdens de race aan banden wordt gelegd. De coureurs zijn de afgelopen jaren veranderd in poppetjes met ‘oortjes’ die commando’s van hun team opvolgen. Dat betekent bijvoorbeeld instellingen op het stuur bijstellen, brandstof sparen, banden managen en aanvallen als de baas zegt dat het mag.

Mercedes-coureur Nico Rosberg is blij met de ingreep: “Gelukkig. We zijn straks geen muppets meer. Het is nu aan ons om de klus te klaren." Ook Max Verstappen kan er niet mee zitten dat hij dit seizoen meer op zichzelf is aangewezen. “Lekker rustig. Ik ben toch al niet zo spraakzaam over de radio.”

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl