'De grote vraag is of de Belgische tolkastjes op tijd komen'
Achter de voorruit in één van de vrachtwagens van Rudie Tieleman zaten al vier satellietkastjes, en daar is er onlangs nog eentje bijgekomen. "Dat zijn kastjes om tolgeld te betalen in vijf verschillende Europese landen", zegt de eigenaar van het gelijknamige transportbedrijf. Het zijn kastjes voor onder meer Frankrijk en Duitsland. En nu ook voor België.
Vanaf 1 april gaan de Belgen tol heffen op hun snelwegen. Om te weten wie er tol moet gaan betalen, krijgen alle vrachtwagens die zwaarder zijn dan 3,5 ton zo'n satellietkastje. Het kastje houdt precies bij waar de vrachtwagens rijden en berekent zo hoeveel tol de vervoerders moeten gaan betalen.
Door de maatregel moeten zo'n 40.000 Nederlandse vrachtwagens met een tolkastje worden uitgerust, maar pas de helft daarvan heeft er een. Vervoerdersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) eist daarom dat België de invoering van de tol uitstelt. Ook zijn er volgens TLN te veel technische problemen.
Ook bij Tieleman zijn nog lang niet alle vrachtwagens voorzien. Pas in één is er een Belgisch tolkastje geïnstalleerd. Op dat kastje brand een rood lampje en op het apparaat verschijnen de woorden "not ready". "Dat betekent dat het apparaat niet genoeg contact kan maken met de satelliet", zegt Tieleman. "Ik zal in de handleiding moeten opzoeken hoe ik dat goed krijg."
In totaal heeft hij 74 vrachtwagens, die allemaal door België rijden. De nieuwe tolheffing gaat flink in de papieren lopen, zegt hij. "We hebben een berekening gemaakt op basis van de kilometers die we door België rijden. De tol gaat ons tussen de 250.000 en 300.000 euro kosten."
Het wordt nog een hele klus om alle kastjes op tijd te installeren.
Als het hem niet lukt om op tijd al zijn vrachtwagens van tolkastjes voorzien, kan dat bedrag flink oplopen. Hij heeft tenslotte nog maar één kastje binnen, en over twee weken gaat de tolheffing in. "Er is ons beloofd dat we de kastjes binnen vier tot vijf dagen in huis hebben. Dan hebben we nog tien dagen. Het wordt nog een hele klus om die op tijd in alle wagens te installeren. Maar de grootste vraag is eigenlijk of ze überhaupt op tijd gaan komen."
Als de kastjes niet op tijd zijn, of ze werken niet, dan riskeert het bedrijf een boete van 1000 euro per kastje. "En dat is een behoorlijk bedrag", zegt Tieleman.