NOS Nieuws

Emoji's verklappen veel over de volksaard

In Frankrijk zijn het vooral hartjes, in Portugal en Australië doet de injectiespuit het goed en in Hawaï zijn het vooral palmen en cocktails. We hebben het over emoji's, de icoontjes en smileys die je kunt versturen met je smartphone.

Dat doen we wereldwijd zo'n 6 miljard keer per dag en taalonderzoekers Gretchen McCulloch en Ben Medlock maakten een analyse van deze berg icoontjes. Daaruit bleek dat het gebruik ervan cultureel wordt bepaald en per land verschilt. Ze presenteerden de resultaten van hun onderzoek op het SXSW-festival in Texas.

De Fransen gebruiken vier keer zoveel hartjes

"Sommige resultaten liggen voor de hand", zegt verslaggever Gerda Bosman van Nieuws en Co op NPO Radio 1. Zo versturen de gepassioneerde Fransen vier keer zoveel hartjes als gebruikers in andere landen. Op Hawaï worden de meeste palmbomen, surfers en cocktails verstuurd en in de koude noordelijke landen komt de afbeelding van de kerstman het vaakst voor.

Maar niet alle verbanden liggen voor de hand. Zo worden vooral in Portugal en Australië de meeste drugsgerelateerde emoji's verzonden, zoals de paddenstoel, de injectiespuit en sigaretten. En Arabische sprekers versturen vier keer zo vaak plaatjes van bloemen en planten.

Emoji's worden ook gebruikt als bedekte vorm van communicatie

In de conservatieve Amerikaanse staten Montana, North-Dakota en Wyoming worden relatief veel icoontjes gebruikt die iets te maken hebben met homoseksualiteit en transgenders, zoals zoenende meisjes en een regenboog. De onderzoekers denken dat ze gebruikt worden als een bedekte vorm van communicatie, omdat het openlijk spreken over deze onderwerpen in deze staten gevoelig ligt.

Opvallend is verder dat in de zonnigste staten van de VS het minst gebruik wordt gemaakt van icoontjes met de zon of zonneschijn.

Puur toeval

Volgens McCulloch voegen emoji's echt iets toe. "Als we met iemand praten dan kunnen we zijn emoties en reacties zien. Emoji's vervullen deze functie bij geschreven tekst. Het is geen taal, maar een aanvulling op taal en ze helpen ons onze emoties online te tonen."

Het woord emoji heeft overigens niets met emoties te maken. Het is het Japanse woord voor pictogram. De overeenkomst tussen het woord emoji en de emoticon is puur toeval.

Nederlanders houden van feestjes

Wereldwijd wordt het tears of joy-icoontje het vaakst gebruikt, de smiley die huilt van het lachen. Deze emoji werd vorig jaar in Engeland zelfs tot 'woord van het jaar' uitgeroepen. Smileys worden sowieso het meest gebruikt. De hele top-10 bestaat uit lachende smileys.

Nederlanders zijn dol op alcohol en feestjes. In onze berichten sturen we het vaakst een glas wijn mee, daarin zijn we zelfs wereldleider. Ook het confettikanon is bij ons heel erg populair.

Verder blijken we toch ook een redelijk gepassioneerd volkje te zijn want we versturen, net als de Fransen, heel veel hartjes. Maar gebroken harten sturen we, in tegenstelling tot de Fransen, dan weer bijna nooit.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl