Ryan Lochte in actie bij een fotoshoot tijdens de Team USA Media Summit in Los Angeles.
NOS Sport

Team USA trapt vast af richting Spelen

Hoewel de Olympische Spelen in Rio de Janeiro hun schaduw steeds nadrukkelijker vooruitwerpen, duurt het toch nog zo'n vijf maanden voordat het megasportevenement zal losbranden. Sterker nog, her en der staan er nog kwalificatietoernooien op de kalender en veel sporters moeten zich nog zien te plaatsen.

Die tijdspanne vormt voor het USOC, het Amerikaans Olympisch Comité, geen enkel beletsel om al uit te pakken met een mediacampagne, de Team USA 2016 Media Summit. Dat gebeurt uiteraard zoals je zou kunnen verwachten in de Verenigde Staten. Op grootse wijze dus.

"We doen dit al sinds 1988", vertelt Patrick Sandosky, woordvoerder van het USOC, "maar nu zijn er ruim 700 journalisten aanwezig, 150 meer dan ons record. We zijn in Los Angeles, de op een na grootste stad van de VS en een grote mediastad. Logisch dus. Het is onze versie van de Super Bowl-mediadag, maar dan drie dagen."

Trials

In de grote perszaal doen de zwemmers Ryan Lochte, Missy Franklin en Nathan Adrian hun verhaal, elders kunnen journalisten iets dichter bij de sporters komen en in groepjes 'persoonlijk' vragen stellen. Er is ook ruimte voor fotoshoots en opnames voor promotiecampagnes en televisie-items.

Mediafeestje rond Amerikaanse 'olympiërs'

Vele tientallen olympische en paralympische sporters maken hun opwachting in Beverly Hills. Nou ja, of ze straks allemaal inderdaad als 'olympiër' naar Brazilië afreizen, is nog even afwachten. Zo moeten de meedogenloze en daardoor roemruchte trials, de Amerikaanse selectiewedstrijden in de atletiek en het zwemmen, nog komen.

Sandosky beaamt dat er bij de bijeenkomst in Los Angeles ongetwijfeld sporters aanwezig zijn, die straks niet op de Spelen te bewonderen zullen zijn. "Dat gebeurt altijd. Helaas kunnen we niet in de toekomst kijken. We kiezen mensen uit die waarschijnlijk in het team komen, maar 10 tot 15% van de sporters hier zal de selectie niet halen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl