Webwinkels blijven groeien: veel speelgoed verkocht en meer eten
Online shoppers hebben het afgelopen jaar 16 procent meer uitgegeven dan het jaar ervoor. Ze besteedden in totaal 16 miljard euro in webwinkels, volgens cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.
Ongeveer de helft van dat geld werd uitgegeven aan fysieke spullen zoals eten, speelgoed en kleding. De andere helft van de bestedingen ging naar diensten zoals kaartjes en reizen.
In de laatste drie maanden van het jaar zijn er vooral eten en aan eten gerelateerde zaken online gekocht; 54 procent meer dan in 2014.
Webwinkelier Jan Willem de Geus, die verf en toebehoren verkoopt, zegt dat vooral jongeren steeds meer online kopen. "Die willen niet naar een verfwinkel of een bouwmarkt."
De Geus begon een jaar geleden met zijn internetwinkel. "We onderscheiden ons door online informatie te geven, onder andere met instructiefilmpjes. Daarmee richten we ons op de YouTube-generatie. Het loopt goed met zelfs bestellingen uit het buitenland, maar je moet er wel wat voor doen om gevonden te worden. Dat wordt nogal eens onderschat."
Voedsel
Voor een deel gaat de online verkoop ten koste van de verkoop in fysieke winkels, al kopen we nog altijd veel meer in de 'ouderwetse' winkel dan op het web. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, noemt de groei in 2015 onverwacht hoog. Hij zegt dat inmiddels bijna 9 procent van alle goederen online wordt gekocht.
Gemiddeld geven we 113 euro uit per online aankoop. Vooral speelgoed wordt meestal online gekocht; dat gaat om 36 procent van de aankopen. De sterkste groei was er bij voedsel, daar werd online bijna 40 procent meer van verkocht dan in 2014. Al blijft de winkel met afstand de plek waar we de meeste voeding kopen.
Onderzoeksbureau GfK maakt de Monitor in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL.