Consumentenbond verliest rechtszaak tegen Samsung over Android-updates
De Consumentenbond heeft een kort geding tegen Samsung, waarin werd geëist dat Samsung telefoons langer van Android-updates zou voorzien, verloren. Daardoor hoeft Samsung telefoons niet tot twee jaar na aankoop te ondersteunen.
Volgens de Amsterdamse rechter had de zaak geen spoedeisend belang en zouden de financiële gevolgen voor Samsung, als het telefoons veel langer van updates moet voorzien, 'enorm' zijn.
"Het is jammer dat de rechter niet echt een inhoudelijk oordeel heeft gegeven over onze eis", zegt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. De organisatie overweegt een bodemprocedure aan te spannen. "Het probleem blijft dat 84 procent van de Samsung-telefoons niet de meest recente Android-versie heeft."
Stagefright
Een van de redenen voor de Consumentenbond om de zaak te beginnen, was dat telefoons die niet de nieuwste Android-versie hebben, eenvoudiger te hacken zijn. Afgelopen zomer kwam bijvoorbeeld het zogenoemde Stagefright-beveiligingsprobleem aan het licht, waarmee met behulp van een sms'je of WhatsAppje een telefoon kon worden gehackt.
Het misbruiken van dat beveiligingsprobleem is echter duur en tijdrovend, meent de rechtbank. Bovendien heeft de Consumentenbond niet kunnen aantonen dat consumenten in de praktijk slachtoffer zijn geworden van het Stagefright-beveiligingsprobleem.
Oude versies
Het kan tijd kosten voordat nieuwe versies van Android, waarin niet alleen nieuwe functies worden geïntroduceerd maar ook beveiligingsproblemen worden opgelost, bij gebruikers terechtkomen. Er liggen momenteel zelfs smartphones in de winkel die niet meer worden 'ondersteund' en dus geen updates meer krijgen, constateerde de Consumentenbond.
Volgens de rechter moet Samsung echter zelf prioriteiten kunnen stellen bij het uitbrengen van updates. Bovendien is Samsung daarvoor afhankelijk van Google, aldus de rechter.
Samsung zegt 'verheugd' te zijn over het vonnis van de rechter. "Het vonnis bevestigt dat wij de beveiliging van onze toestellen op orde hebben. De beveiliging van onze apparaten blijft uiteraard onze hoogste prioriteit", aldus het bedrijf in een schriftelijke reactie.