In een fiets van de Belgische veldrijdster Femke Van Den Driessche werd in januari een motortje gevonden
NOS Nieuws

Verkopers van fietsmotortjes merken 'Femke-effect'

  • Jikke Zijlstra

    Redacteur

  • Ben Meindertsma

    Redacteur

  • Jikke Zijlstra

    Redacteur

  • Ben Meindertsma

    Redacteur

Fietswinkels doen goede zaken sinds veldrijdster Femke van den Driessche begin dit jaar werd betrapt met een motortje in haar fiets. De verkoop van mechanische trapondersteuning is flink toegenomen, blijkt uit een belronde van de NOS langs de dealers.

“Femke was hartstikke goede reclame. Ik ga er dinsdag weer een verkopen”, zegt de eigenaar van Tweewielerspecialist Van der Eijk uit Serooskerke. Ook Henk van Beek van wielrenzaak Math Salden uit Limbricht herkent het Femke-effect. “Voorheen verkochten we hoogstens een of twee inbouwmotortjes per week. Nu wel vijf”, zegt de werkplaatschef. "Voor ons is het een geluk dat Femke dit heeft gedaan.”

Hartklachten

Het motortje is vooral geliefd bij wielrenners op leeftijd, die moeite hebben het tempo van hun fietsmaatjes bij te houden. Maar ook jongere fietsers met gezondheidsklachten hebben interesse in de onzichtbare trapondersteuning, weet Van Beek. “Een man van 28 met hartklachten heeft er eentje laten inbouwen. Daardoor kan hij op zondagochtend toch nog meedoen met zijn vaste wielrenclub. En zijn ploeggenoten hoeven niet meer op hem te wachten.”

Hulpmotortje populair bij wieleramateurs

Taboe

De Europese importeur van het Vivaxsysteem ziet ook een Femke-effect: “Sinds ze werd betrapt, is de vraag enorm gestegen. Alleen al in Nederland hebben we er sindsdien enkele honderden van verkocht. Terwijl we er voorheen hoogstens enkele tientallen per jaar verkochten”, zegt Stefaan Lapere van Bike Concept uit België. “Wielrenzaken namen vroeger een of twee motortjes per keer bij me af; nu minstens tien per bestelling.”

Hoe dat komt? “Het taboe aan de kant van de fietser is weg. Wielrenzaken gaan er nog zeer discreet mee om. Ze vinden eigenlijk dat rijden met een motortje niet kan. Tegelijkertijd vinden veel fietsers het geen probleem meer. Die denken: ik beweeg dus ik besta”, zegt Lapere.

  • NOS
    De importeur van het Vivaxsysteem geeft uitleg aan de mannen van De Kampioen
  • NOS
    Het motortje is klein genoeg om te worden weggewerkt
  • NOS
    Deze mannen van tourclub De Kampioen hebben voorlopig nog geen interesse
  • NOS
    Fietsenmaker Henk van Beek plaatst de accu meestal in de zadeltas
  • NOS
    Fietsenmaker Henk van Beek met een klant die onlangs een motortje heeft aangeschaft

Voorzitter Pieter van Putten van wielersportvereniging de Kampioen in Wassenaar beaamt dat. “Natuurlijk zijn er bij onze vereniging mensen die heel stoer zeggen dat ze nooit zo’n motortje zouden laten inbouwen. Maar sommige leden zijn ouder dan tachtig jaar. Voor hen zou zo’n motortje heel handig zijn, zeker in de Alpen of de Ardennen”, vertelt Van Putten.

Daarom nodigde de voorzitter de importeur van het motortje uit om voorafgaand aan hun jaarvergadering een demonstratie te geven. Dat gebeurde afgelopen donderdag. Met belangstelling werd de fiets met het motortje door de leden van de club bekeken. De kans dat de importeur hier binnenkort nieuwe klanten vindt is niet zo groot. "Het is een fiets voor watjes of voor mensen van boven de tachtig", aldus een van de leden.

Hoe werkt het?

De motor wordt ingebouwd in de zadelbuis van de fiets en drijft daar rechtstreeks de trapas aan. De accu zit vaak in een zadeltasje of een bidon. Via een knopje op het stuur kan je de motor in werking stellen. Dat knopje kan redelijk onzichtbaar worden weggewerkt. Draadloze aansturing is ook mogelijk.

De motor levert maximaal zo'n 200 watt op aan energie gedurende een uur. Ter vergelijking, topwielrenners als Froome en Gesink kunnen bergop een uur lang om en nabij 400 watt trappen. De motor en accu wegen samen ongeveer 1,8 kilo.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl