Jan Roos, het gezicht van de GeenPeil-campagne
NOS Nieuws

GeenPeil mobiliseert vrijwilligers Oekraïne-referendum

  • Roselien Herderschee

    redacteur Binnenland

  • Joost Schellevis

    Researchredacteur

  • Roselien Herderschee

    redacteur Binnenland

  • Joost Schellevis

    Researchredacteur

GeenPeil, de organisatie die het Oekraïne-referendum op de kaart heeft gezet, komt met een speciale website om vrijwilligers te helpen bij hun referendumcampagne. De site wijst gebieden aan waar de vrijwilligers het best langs de deuren kunnen gaan of flyers kunnen uitdelen.

GeenPeil kondigde de site aan op een bijeenkomst voor vrijwilligers in Amsterdam. "We moeten er op uit trekken, we moeten iedereen aanspreken en zeggen hoe belangrijk dit is", aldus voorman Jan Roos van GeenPeil voor het publiek van vrijwilligers.

Hoewel GeenPeil naar eigen zeggen neutraal is, pleitte Roos op de bijeenkomst voor een nee-stem: "Omdat we helemaal geen samenwerking met Oekraïne willen", aldus Roos. "We hebben er geen moer aan", zei hij later over het associatieverdrag.

De website moet zorgen voor een succesvolle campagne. "Als we straks tweeduizend of zelfs 2500 vrijwilligers op straat hebben staan, willen we voorkomen dat mensen in dezelfde straat folders gaan uitdelen, terwijl er in andere straten geen flyers worden bezorgd", zegt Bart Nijman van GeenPeil.

Op de site kunnen vrijwilligers zien in welke wijken al vrijwilligers actief zijn, en in welke gebieden nog geen flyer is gesignaleerd. "Zo voorkomen we dat brievenbussen leeg blijven", zegt Nijman.

Vrijwilligers kunnen zich nu nog aanmelden om campagne te voeren. De campagne van GeenPeil begint op 14 maart.

Achttien kaarten

De website is volgens GeenPeil bedoeld voor alle 'kampen' in het referendum: voor ja-stemmers, voor nee-stemmers en voor de neutrale campagnevoerders die vooral willen dat mensen naar de stembus gaan.

De GeenPeil-campagnesite

Wel zijn de tegenstanders bij GeenPeil in de meerderheid. "Ongeveer zes op de tien zijn tegen, drie op de tien gaan een neutrale campagne voeren dan heb je nog 10 procent voor", aldus Frank van Dalen van de Politieke Academie, die de speciale internetpagina mede heeft ontwikkeld.

"Op basis van hun politieke voorkeur krijgen mensen een kaart voorgeschoteld waar ze op kunnen zien waar ze het best naartoe kunnen gaan", aldus Van Dalen. "Mensen krijgen wijken te zien waar ze mensen tegenkomen die ze kunnen overtuigen," zegt hij.

We maken inschattingen op postcodeniveau

Frank van Dalen, Politieke Academie

"Als je naar gebieden gaat waar mensen niet gaan stemmen en die je niet kunt overtuigen, dan kun je geen succesvolle campagne voeren." Van Dalen werkt normaliter voor politieke partijen. "We kunnen inschattingen maken op postcodeniveau", zegt hij.

Flyers

GeenPeil zorgt voor de flyers die vrijwilligers thuisbezorgd krijgen. "Die zijn op opkomst gericht", aldus Nijman. "De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de argumenten op de flyer wat meer neigen naar een kritische houding." Maar het belangrijkste is dat mensen gaan stemmen, stelt Nijman. "Mensen mogen zelf bepalen wat ze gaan stemmen, het belangrijkste is dat we het opkomstpercentage van 30 procent halen."

Eerder vandaag meldde TNS Nipo dat 49 procent van de ondervraagde Nederlanders niet weet dat er op 6 april een referendum wordt gehouden. Ook lijken maar weinig mensen de moeite te gaan nemen om te stemmen, aldus het onderzoeksbureau. Slechts 21 procent geeft aan "zeker wel" naar de stembus te willen gaan, 28 procent gaat "waarschijnlijk wel'".

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl