Een van de vele snoepautomaten met Marsen en Snickers

Terugroepactie: roodgloeiende telefoon en briefjes op de automaat

Mars heeft de handen vol aan de grote terugroepactie die gisteren is gestart. Bij de klantenservice van de snoepfabrikant staat de telefoon roodgloeiend. Klanten willen vooral weten hoe ze kunnen herkennen of hun reep een risicoproduct is en wat ze moeten doen als dat zo is.

De supermarkten hebben de 'foute' Marsen gisteren al uit de schappen gehaald. Een deel heeft al nieuwe voorraden gekregen. "We produceren op volle kracht", zegt Roel Govers van Mars Nederland. "Er wordt gelijk weer geleverd. Al kan de ene winkel iets sneller bevoorraad worden dan de andere."

In repen die tussen 5 december en 18 januari bij een fabriek in Veghel zijn geproduceerd, kunnen stukjes plastic zitten. Gisteren besloot Mars daarom om die repen terug te roepen. Ook repen van andere merken vallen onder de terugroepactie.

Om welke producten gaat het?

Merk Verpakkingsformaat Houdbaarheidsdata
Mars Single, Duo pack, Multipack, Mini's Miniatures 7 aug 2016 - 16 okt 2016
Milky Way Mini 4 sep 2016 - 8 jan 2017
Snickers Single, Duo pack, Multipack, Mini, Miniatures 3 juli 2016 - 11 dec 2016
Celebrations Alle varianten 19 juni 2016 - 28 aug 2016
Mini Mix Alle varianten 10 juli 2016 - 18 sep 2016

Zo eenvoudig het is om in supermarkt een schap te legen, zo ingewikkeld is het om losse repen uit de duizenden snoepautomaten in Nederland te halen. Jan-Willem Brouwer is er sinds gistermiddag druk mee. Zijn bedrijf Vending at Work beheert zo'n 2300 automaten en in al die machines zitten repen die daar zo snel mogelijk uit moeten. Hoe doe je dat?

"Om te beginnen hebben we alle klanten gevraagd om een briefje met een waarschuwing op te hangen", zegt Brouwer. Zo moet worden voorkomen dat onwetenden toch een Mars kopen. De meeste telefoontjes daarvoor zijn gisteren al gedaan.

Sleutel

De gevaarlijke repen door de klant zelf uit de machine laten halen, is geen optie. "Klanten hebben geen sleutels van onze automaten en de enige manier om ze zonder schade open te krijgen, is met een sleutel. Dus we moeten echt fysiek alle automaten langs."

Het is dus alle hens aan dek: 25 ploegen rijden kriskras door Nederland om de repen uit de automaten te halen. Brouwer verwacht dat zij vandaag de voorraden van duizend automaten kunnen vervangen. Wanneer alle machines weer 'veilig' zijn, durft hij niet te zeggen. "We beginnen met de grote locaties, zoals het AMC in Amsterdam. Daar hebben we 35 automaten. Dat gaat veel sneller dan op een locatie waar maar één automaat staat."

Het is ook leuk om te zien dat we zo'n grote operatie aan kunnen. Dat geeft wel een gevoel van trots.

Jan-Willem Brouwer, Vending at Work

Geluk bij een ongeluk: de ploegen kunnen meteen nieuwe repen in de automaten leggen. Net als de meeste supermarkten beschikt Brouwer over genoeg voorraden. De oude repen worden verzameld en vernietigd. "Maar hoe we dat precies afhandelen, moet ik nog met Mars bespreken", zegt hij.

De terugroepactie betekent slecht nieuws voor Brouwers bedrijf, al heeft ieder nadeel ook z'n voordeel. "Voor onze klanten is het vervelend en de actie heeft ook negatieve invloed op de omzet. Maar het is ook leuk om te zien dat we zo'n grote operatie aan kunnen. Dat geeft wel een gevoel van trots."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl