Stemming onder consumenten daalt verder

Winkelend publiek in de Kalverstraat ANP

Voor het eerst in een jaar tijd is het consumentenvertrouwen negatief. De negatieve trend werd in november ingezet en het cijfer voor de maand februari is -1, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

 -1 betekent dat er meer mensen pessimistisch zijn over de staat van de economie dan optimistisch. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (+27). Het dieptepunt was in februari 2013 (-44).

Doordat mensen pessimistischer zijn, hebben ze ook minder zin om geld uit te geven. Deze graadmeter komt uit op -5 tegen 0 in januari. De daling is deels te wijten aan het feit dat consumenten negatiever oordelen over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ook vinden ze de tijd minder gunstig voor het doen van grote aankopen.

Economieverslaggever Jeroen Schutijser vermoedt dat het consumentenvertrouwen is afgenomen door het negatieve nieuws van de afgelopen tijd. "De beurzen zijn het nieuwe jaar slecht begonnen met dalingen van meer dan 10 procent, met negatieve gevolgen voor de pensioenfondsen. De sombere berichten over de economie van China en de onophoudelijke stroom van slecht nieuws over winkelketens die failliet gaan - als V&D - helpen ook niet."

Goede decembermaand

In december hebben consumenten 0,6 procent meer uitgegeven dan in dezelfde maand van 2014. Dat is wel de laagste stijging van de consumptie in 2015. Dat komt vooral doordat er door de zachte winter minder gas is verbruikt.

Wel werd meer geld uitgegeven aan kleding, meubels, huishoudelijke apparaten en auto's. Ook werd meer besteed aan reizen met het openbaar vervoer, restaurantbezoek, de kapper en aan verzekeringen.