OM maakt zich zorgen over corruptie in Rotterdamse haven
Medewerkers van containerbedrijven, vrachtwagenchauffeurs en ook douanemedewerkers zijn een onmisbare schakel geworden bij de drugssmokkel in de Rotterdamse haven. Criminelen hebben hen nodig om de drugs van de haventerreinen af te krijgen en zijn bereid om daarvoor flink te betalen. Vandaag start een campagne tegen corruptie in de haven.
Om een haventerrein op te komen is tegenwoordig een pasje nodig. En dan moet je vervolgens nog weten waar de container met drugs staat en wat de code is om hem te openen. Vandaar dat drugscriminelen steeds meer de hulp inroepen van havenwerkers, tegen forse betalingen.
"Criminelen betalen wel 5000 euro voor het lenen van een pasje. Maar we kennen ook bedragen van een veelvoud daarvan, van 70.000 euro", zegt officier van justitie Loes van der Wees. Havenwerkers worden volgens haar in cafés in Rotterdam-Zuid door criminelen benaderd.
Tentakels
Het klinkt als een aantrekkelijke manier om snel veel geld bij te verdienen, maar eenmaal in handen van criminelen is er geen weg terug, waarschuwt Van der Wees. "Als je in hun tentakels verstrikt bent geraakt, kan je niet terug. Het is niet zo dat je na een of twee keer kan zeggen: ik doe het niet meer. We kennen de verhalen van mensen die wilden stoppen en vervolgens werden bedreigd."
Uiteindelijk is het risico groot om tegen de lamp te lopen. Afgelopen week stond een aantal medewerkers van overslagbedrijf ECT terecht. Het OM eiste celstraffen tot negen jaar. Eerder werden havenwerkers al veroordeeld tot celstraffen.
Douaniers
Criminelen werven niet alleen gewone havenwerkers. Ook andere mensen die toegang hebben tot informatie zijn interessant. Wanneer een container binnenkomt en waar die komt te staan is cruciale informatie voor criminelen. Helemaal bovenaan het wensenlijstje van criminelen staan medewerkers van opsporingsdiensten zoals de douane.
Dat de corruptie zelfs op dat niveau is doorgedrongen, bleek vorig jaar. Toen werd douanier Gerrit G. opgepakt en uit zijn dossier blijkt dat hij waarschijnlijk niet de enige 'platte' douanier is.
Een corrupte douanier krijgt tonnen per transport. Deze man heeft in totaal miljoenen verdiend.
Hij zorgde ervoor dat containers met cocaïne niet werden gecontroleerd. Zijn loon: een percentage van de waarde van de drugs. Bij hem thuis vond de politie in sporttassen bijna een miljoen euro aan bankbiljetten. Dit soort bedragen zijn volgens bronnen in het criminele milieu niet uitzonderlijk.
"Iemand die camerabeelden wist, krijgt 15.000 tot 20.000 euro. Iemand die een container op een bepaalde plaats zet: een ton. Maar zo iemand als de corrupte douanier krijgt tonnen per transport. Deze man heeft in totaal miljoenen verdiend, zegt de bron.
Tientallen mensen omgekocht
Hoe omvangrijk de corruptie in de Rotterdamse haven is, weet het OM niet. Ook niet hoeveel drugs er via de haven wordt gesmokkeld. "We pakken ieder jaar duizenden kilo's. Maar het is niet raar te veronderstellen dat een veelvoud daarvan wel doorgaat", zegt Van der Wees. Volgens bronnen in het criminele milieu staan er tegen elk onderschept drugstransport vier tot vijf geslaagde.
Een simpel rekensommetje leert dan dat er tientallen omgekochte havenwerkers betrokken moeten zijn bij de drugssmokkel. Dat wordt ook bevestigd door de bronnen in het criminele milieu. "Iedere organisatie heeft zo zijn eigen platte mensen in de haven. Dat is al jaren bekend", zegt de bron.
Mensensmokkel
Overigens zijn havenwerkers niet alleen bij drugssmokkel betrokken. Ook bij de diefstal van waardevolle ladingen en mensensmokkel zijn ze onmisbaar voor criminelen. Het OM maakt zich zorgen over de verschuiving van mensensmokkel van havens in België en Frankrijk naar Rotterdam.
"We zien al signalen dat dit gebeurt", zegt Van der Wees. Met de gezamenlijke campagne willen het OM, de gemeente en de havenbedrijven iedereen in de haven oproepen om corruptie te melden, desnoods anoniem. Burgemeester Ahmed Aboutaleb geeft vanmiddag het startsein voor de campagne.