Een winkel van Coolblue in Amsterdam.

Webshop ontdekt voordelen van 'ouderwetse' winkel

V&D, DA, Dixons, Miss Etam, Scapino, Schoenenreus, Paradigit, Foto Klein: de lijst van winkelketens die de laatste tijd in problemen kwamen, is ellenlang. Steeds meer winkelpanden komen leeg te staan. Maar er is een nieuwe trend: webshops ontdekken de voordelen van de 'ouderwetse' fysieke winkel.

Zo opent Neckermann de komende week drie filialen in Amsterdam, Ede en Zutphen. En als het aan het voormalige postorderbedrijf ligt, komen er nog enkele tientallen echte winkels bij. "We willen naar een landelijke dekking, binnen anderhalf tot twee jaar", zegt Neckermann-directeur Bas Pieper.

Ook internetgigant Coolblue telt al vijf winkels in onder meer Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. De verwachting is dat er meer volgen. Verder opende sportwebwinkel Futurumshop afgelopen april een winkel in Amsterdam en heeft internetshop Leapp al elf winkels.

Servicepunten

De trend komt overwaaien uit het buitenland. Zo zou Amazon van plan zijn meer in de Verenigde Staten fysieke winkels te openen naast de webshop. Het Duitse Zalando heeft al outlets in de Duitse steden Berlijn en Frankfurt.

"Die stenen winkels zijn extra servicepunten dicht bij de klant", zegt Hans van Tellingen, retailkenner van onderzoeksbureau Strabo. Hij noemt de stap van webwinkels logisch. "Ze kampen toch met een essentieel probleem: de enorme kosten van de logistiek. Al die retourzendingen, vaak gratis ook nog. Dat kan bijna gewoon niet kostendekkend gebeuren. Tenzij je fysieke winkels hebt."

Eén plus één is drie

Ook Neckermann-directeur Pieper is enthousiast over de combinatie webshop-echte winkel. "Eén en één is drie", weet hij. "In onze winkels kunnen klanten terecht voor vragen en advies."

Wijnand Jongen van de thuiswinkelorganisatie Thuiswinkel.org is nog niet overtuigd van de ontwikkeling: "Ik zie het als voorzichtige trend en niet als iets wat in ons land massaal gaat gebeuren."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl