twitter
NOS Nieuws

'Twitter moet tevreden zijn met de gebruikers die het nu heeft'

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Twitter is een bijzonder platform, het wordt al jaren gezien als een van de belangrijkste sociale media. Zo'n kwalificatie gaat vaak hand in hand met grote gebruikersaantallen, zoals bij Facebook. Maar bij Twitter is dat niet zo: de groei is eruit en het aantal maandelijks actieve gebruikers blijft steken op een magere 320 miljoen.

Dat neemt niet weg dat Twitter de komende jaren nog belangrijk kan zijn. Alleen wellicht niet in de vorm die het bedrijf zo graag voor zich ziet.

"Twitter is gewoon geen Facebook", zegt Suzanne de Bakker. Zij is docent corporate communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. "Het bedrijf doet veel moeite om nieuwe gebruikers te trekken. Maar al die mensen vinden Twitter best ingewikkeld. Het kost veel tijd om je netwerk op te bouwen. Waar je bij Facebook alleen je vrienden hoeft te vinden, gaat het er bij Twitter juist om dat je nieuwe contacten krijgt."

Van de beurs halen

Toch heeft Twitter nog wel een gigantische meerwaarde. Na de presentatie van de kwartaalcijfers scheef Farhad Manjoo, technologiejournalist bij The New York Times, een betoog waarin hij stelde dat Twitter één van de belangrijkste platformen is, maar dat de huidige vorm niet werkt. Het medium is heel waardevol voor een kleinere groep mensen. Manjoo stelt dat het voor Twitter verstandig zou zijn om het bedrijf van de beurs te halen, zodat de druk minder groot wordt en Twitter niet zo wordt gepusht om verder te groeien.

De beurs staat op 7 november 2013 in het teken van Twitter, dat vanaf dat moment als aandeel te verhandelen is

Want verder groeien ziet De Bakker niet meer gebeuren. "Het gaat bij Twitter om geld. Ze moeten nieuwe aanwas krijgen", zegt ze. "Volgens mij is het veel slimmer om te focussen op wie ze al binnen hebben. De mensen die actief zijn, zijn heel loyaal en blij met het netwerk, inclusief mijzelf. Ik zou het echt heel vervelend vinden als Twitter er niet meer zou zijn."

Volgens de docente communicatie moet het netwerk daarnaast niet verwachten dat bijvoorbeeld jongeren terugkeren. "Ik denk dat Twitter tevreden moet zijn met de gebruikers die het nu heeft. Die jongeren komen echt niet terug, die zitten nu op Instagram en vooral op Snapchat. Ze vinden Twitter ingewikkeld."

Visie blijft onduidelijk

Twitter probeert wel allerlei dingen uit, maar echt een lijn lijkt er niet in te zitten. "Het probleem is dat de plannen gewoon niet zo duidelijk zijn", zegt Erik Mauritz. Hij is beleggingsspecialist bij BNP Paribas. "Topman Jack Dorsey communiceert niet helder. Er zijn plannen met video, Twitter wil populaire tweets bovenaan de timeline zetten. Het lijkt voorlopig niet op een coherente strategie."

Daarnaast heeft Twitter last gehad van veel verschuivingen in de top. Waar Facebook heel stabiel is gebleven, hebben de Twitter-topmannen elkaar de tent uitgevochten.

Jack Dorsey is de nieuwe CEO van Twitter

Maar er zijn ook lichtpuntjes, die soms wat onderbelicht blijven. Zoals De Bakker stelt beschikt Twitter wel over een heel trouwe schare gebruikers, die het platform waarschijnlijk nog lang trouw zal blijven. Eén van de belangrijkste redenen hiervoor is dat er geen goed alternatief is. "Ik denk dat mensen best bereid zouden zijn om voor Twitter te betalen", zegt ze.

"Als je naar de financiële situatie van Twitter kijkt, dan waren de cijfers beter dan verwacht", voegt Mauritz daar aan toe. Hij zegt er gelijk bij dat Twitter nog altijd geen winst maakt. "Maar omdat het aantal gebruikers gelijk blijft, is er geen zicht op groeiende advertentie-inkomsten en ging het aandeel nabeurs even hard onderuit." Wel wist Twitter het afgelopen jaar veel meer adverteerders aan te trekken.

Samenwerking met Google

"Wat wel het tij zou kunnen keren, is de samenwerking met Google", zegt Mauritz. Sinds kort indexeert de zoekmachine berichten van het platform en zijn die dus via Google.com vindbaar. "Veel mensen die niet op Twitter zitten, lezen daardoor alsnog de tweets, doordat ze dingen op zoeken op Google. Als daar advertenties aan worden gekoppeld, kan dat meer inkomsten betekenen."

Als het heel slecht gaat met een bedrijf, komen er al snel overnamegeruchten. Ook over Twitter wordt al lang gespeculeerd. Zo wordt Google al heel lang gezien als een goede plek om Twitter onder te brengen, of bijvoorbeeld een groot mediabedrijf. Maar of zo’n bedrijf bereid is om 10 miljard dollar of meer uit te geven aan een bedrijf waar de groei inmiddels uit is, dat blijft afwachten.

Ten slotte benadrukt Mauritz ook dat we niet zo ongeduldig moeten zijn. "Jack Dorsey is net drie maanden bezig. Twitter zei gisteren nog dat het gebruikersaantal er in januari weer beter uitziet. We moeten hem gewoon wat tijd geven." Het is alleen de vraag of dat Wall Street daar hetzelfde over denkt.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl