V&D warenhuis in Utrecht
NOS Nieuws

Vastgoedeigenaren V&D stellen scherpe eisen

  • Marleen de Rooy

    Redacteur economie

  • Marleen de Rooy

    Redacteur economie

Vastgoedeigenaren van de panden waarin V&D-winkels zitten hebben een voorstel gestuurd aan de twee partijen die nog geïnteresseerd zijn in hun panden: de Nederlandse textielketen Cool Investments en het Canadese Hudson's Bay.

De meeste winkelpanden zijn in handen van investeerders, zoals pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen of vastgoedpartijen. Denk bijvoorbeeld aan ASR, Syntrus Achmea en IEF Capital. Dit soort investeerders zijn op zoek naar een huurder voor de lange termijn, eentje waar ze weinig omkijken naar hebben.

CoolCat

Roland Kahn, eigenaar van Cool Investments, is de enige die rechtstreeks met de curator van V&D in gesprek is over een doorstart van de warenhuizen. Hij zou verder willen met meer dan de helft van de 62 vestigingen. Het merk V&D zou bij een overname door Kahn in eerste instantie blijven bestaan.

Ook de vernieuwingsstrategie van topman John van den Ent wordt dan gewoon uitgevoerd. Volgens bronnen zal Kahn, die ook eigenaar is van CoolCat, MS mode en lingeriemerk Sapph, daar "nog voldoende eigen ideeën aan toevoegen."

Toch zijn veel vastgoedeigenaren argwanend als het gaat om een doorstart van V&D onder leiding van Kahn. Dat heeft twee redenen: ze zijn bang dat V&D zonder vernieuwing over een jaar weer failliet gaat en de panden tegen een relatief laag tarief weer verhuurd moeten worden. "Zo komt de rekening weer bij de vastgoedeigenaren te liggen", zegt een bron die anoniem wil blijven.

Nieuwe winkelketen

Maar de meeste vastgoedeigenaren hebben een alternatief. Het Canadese Hudson's Bay wil een nieuw winkelconcept beginnen, met een landelijke dekking van minimaal 30 vestigingen. Omdat ze geen interesse hebben in de naam V&D, onderhandelen zij direct met de vastgoedeigenaren. Hudsons' Bay is onder andere eigenaar van het Duitse warenhuis Galerie Kaufhof en in Amerika van het luxe Saks Fifth Avenue.

Nadeel voor de vastgoedeigenaren is dat een nieuw concept tijd en geld kost. Veel panden zullen moeten worden verbouwd, en daardoor zullen de deuren geruime tijd dicht blijven. Dat betekent dus onzekerheid voor personeel en leveranciers.

De curator wil het liefst het hele pakket V&D verkopen: de voorraden, de huurcontracten en de merknaam.

La Place

En dan is er nog een partij aan de onderhandelingstafel, supermarktconcern Jumbo. Die heeft eind januari de naam en inboedel van de La Place-restaurants overgenomen. Met de zelfstandige vestigingen buiten de warenhuizen kan de supermarktketen direct aan de slag. Lastiger zijn de restaurants in de warenhuizen, die Jumbo ook wil exploiteren.

La Place en V&D vestigingen

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl