Het zijn niet de bekende Rotterdammers als Erasmus en Johan van Oldenbarnevelt die centraal staan in het Museum Rotterdam. Gewone Rotterdammers zoals de Antilliaanse Joyce, de Bulgaar Kamen, de Turks-Nederlandse Zeynep, Max en Marco worden op een voetstuk geplaatst. Een doorsnee van de Rotterdammers van nu.
Burgemeester Ahmed Aboutaleb heeft vanmiddag het museum officieel geopend. Het heeft een plek gekregen in het Timmerhuis, een ontwerp van bureau OMA van architect Rem Koolhaas.
Daarmee is een eind gekomen aan een onzekere periode die aanbrak toen het museum enkele jaren geleden het Schielandhuis verliet. Het gebouw uit de 17e eeuw, dat het bombardement van 1940 overleefde, werd te duur. De crisis haalde een streep door plannen voor nieuwbouw.
Het museum, dat een grote historische collectie over de stad beheert, organiseerde de afgelopen jaren in de stad enkele exposities, waaronder de succesvolle tentoonstelling De Aanval. In het Timmerhuis, pal achter het stadhuis, heeft het nu weer een vaste stek.
Het museum start met verschillende presentaties. De meest in het oog springende is wel die over gewone Rotterdammers. Joyce, Zeynep, Kamen, Max en Marco zijn vereeuwigd in levensgrote standbeelden.
Weliswaar niet van steen maar van een soort kunststof. Allen blijken ook een bijzondere passie te hebben. Zo is speeltuinvrijwilligster Joyce ook een fanatiek taartenbakster en heeft Max meer dan groene vingers.
Samen staan ze ook voor de Rotterdammer van nu, zo wordt op de expositie uitgelegd. Want ze vertellen niet alleen over passie, maar ook over zichzelf, familie, vrienden en hoe ze onderdeel uitmaken van de stad.
In een andere ruimte wordt uitgebreid aandacht besteed aan de periode van wederopbouw. Na de oorlog werd nagedacht over de stad van de toekomst. Het verwoestende bombardement van 1940 gaf ook de kans om deze ideeën in de praktijk te brengen.
Hoe de stad van de toekomst er volgens architecten uit moest komen te zien, laat een enorme maquette van negen bij negen meter uit 1955 zien. Veel flats, bungalows en kassen, zo valt op.
Rotterdam nooit af
De wijk die de architecten ontworpen hadden, is er gelukkig niet gekomen. Want veel futuristische ideeën uit die tijd zijn inmiddels al weer achterhaald. Hier en daar worden flatgebouwen alweer gesloopt. En daarna wordt er weer gebouwd. Rotterdam is nooit af.
Het museum heeft de blik op het Rotterdam van nu en de toekomst, maar de historie van de havenstad wordt niet vergeten. Van vondsten uit de ijzertijd tot het pak van Pim Fortuyn en de bouw van moskeeën in de stad: het heeft allemaal een plekje gekregen in een overzicht van de geschiedenis van de stad aan de Maas.
Dit weekend is het museum gratis toegankelijk.