Stefan Rokebrand als Herman Brood
NOS Nieuws

Chez Brood: uit het leven komen vanuit de dood

  • Jeroen Wielaert

    Verslaggever

  • Jeroen Wielaert

    Verslaggever

De dood vond hij overleefd. Hij wilde er niet voor gaan liggen. In plaats daarvan is hij gesprongen, Herman Brood. Het is het einde waarmee de musical begint over zijn tumultueuze bestaan als Nederlands enige rocklegende. Boezemvriend Bart Chabot leverde het script, Victor Löw deed de regie en Stefan Rokebrand is de acteur die Brood weer doet leven in Chez Brood. De première was gisteravond in het Nieuwe de la Mar in Amsterdam.

Het nummer Rock-'n-Roll-Junkie is de opening met orkestleider Jan Rot op de toetsen - hij heeft het als tijdgenoot allemaal in zijn vingers. In Chez Brood komen direct moeder Bep en vrouw Xandra langs, na het vernemen van Hermans afscheidsnotities aan de bar van het Amsterdamse Hilton Hotel.

Wat Victor Löw nu doet als regisseur is dat hij Herman tot leven laat komen vanuit de dood.

Bart Chabot, scriptschrijver

Het is een volkomen logische ouverture voor Bart Chabot. "Iedereen weet hoe het met Herman is afgelopen. Daarvoor hoef je geen spanningsboog op te bouwen van wat gaat hij doen. Hij sprong van het Hilton. Zelfs een baby weet dat. Als je het dan gaat uitstellen in zo'n stuk kan het kitcherig worden, vol valse sentimentaliteit. Op deze manier ben je er gelijk van af."

"Wat Victor Löw nu doet als regisseur is dat hij Herman tot leven laat komen vanuit de dood. Dat is waar je twee uur lang naar kijkt", zegt Chabot.

Chabots oorspronkelijke script en de voorstelling lopen ver uiteen. Zo hoort het ook, volgens de schrijver: "Ik heb sleutelscènes geschreven. Het gaat over rock-'n-roll. Dat staat voor de uiterste vrijheid. Ik heb ze materiaal in overvloed gegeven. Tussen tekst en uitvoering is het een zaak van 'zoek de 25.000 verschillen'."

Chabot maakte aan het eind van de twintigste eeuw een theatertoer door Nederland met Brood en Jules Deelder. Het was een permanente chaos, waarin vooral Brood zich niet aan welk script dan ook wilde houden. Het was soms teleurstellend voor het publiek. Chabot heeft het gebruikt als dankbaar materiaal. Ook waar het gaat over drugsgebruik en alle soorten injectienaalden.

"Ja, het publiek kijkt voor een deel naar een theaterstuk in een theaterstuk. Een soort kijkdoos. Het is te mooi om dat te laten liggen", zegt Chabot.

Herman Brood was geen musical. Hij was de belichaming van rock-'n-roll.

Bart Chabot, scriptschrijver

In Chez Brood komt het tot spanningen tussen musical en rock-'n-roll. De diehards onder het premierepubliek vonden het te braaf. Chabot, onaangedaan: "Ik ben niet tegen musicals. Ik vond Mary Poppins ook geweldig. Herman Brood was geen musical. Hij was de belichaming van rock-'n-roll. Het is toch een ander genre."

"Je kunt het vergelijken met operette en opera: de lichtvoetigheid tegenover het zwaardere werk. rock-'n-roll is een uitingsvorm waarin op het scherpst van de snede wordt geopereerd. Een musical is geen geschikte kunstvorm om het leven van Herman Brood gestalte te geven."

"Ik heb geprobeerd om het theatergedeelte in balans te laten zijn met rock-'n-roll. Als de band speelt moet het Paradiso zijn. Als het stil valt moet je in het theater zitten. Het heeft niks met musicals te maken. Dat is de afdeling van Joop van den Ende, maar niet de mijne", aldus Chabot.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl