Nierstichting begint grote inzamelingsactie voor kunstnier

Een replica van de eerste kunstnier uit 1943 ANP

De Nierstichting begint vandaag een wereldwijde inzamelingscampagne voor de verdere ontwikkeling van de draagbare kunstnier. De campagne wordt vooral gevoerd via sociale media en moet 10 miljoen euro opleveren.

Het geld wordt de komende twee jaar gebruikt voor het verder ontwikkelen van een kunstnier ter grootte van een schoenendoos. De Nierstichting is hier al jaren mee bezig. De draagbare kunstnier zorgt ervoor dat nierdialysepatiënten veel meer vrijheid krijgen.

Nu nog moeten 6500 Nederlandse nierpatiënten hun bloed om de dag urenlang laten spoelen met behulp van een machine in een dialysecentrum. Dat zorgt voor veel beperkingen in het dagelijks leven van de patiënten. Wereldwijd zijn er 2,5 miljoen dialysepatiënten. 

Dialysevloeistof

Tijdens de campagne Help them Escape wordt voor het eerst in de geschiedenis van de Nierstichting ook in het buitenland geworven. De actie is opgezet omdat de medische industrie volgens de stichting niet investeert in het verbeteren van het dialyseren. Waarom dat zo is, zegt de Nierstichting niet te weten.

De stichting werkt samen met universiteiten en bedrijven al jaren aan de ontwikkeling van een draagbare kunstnier. Kennis en ervaring is er, nu nog meer geld, is de boodschap van de Nierstichting. 

De grootste innovatie zit hem volgens de Nierstichting in het hergebruiken van de dialysevloeistof. Per spoeling wordt nu zo'n 60 tot 100 liter gebruikt. Bij de draagbare kunstnier kan dat maximaal 5 liter zijn.