Een huishoudelijke hulp van TSN aan het werk
NOS Nieuws

Groningers zonder thuishulp door ontslagen bij TSN

In de stad Groningen zitten zeker 150 mensen zonder thuishulp. Als gevolg van een ontslagronde onder huishoudelijke hulpen bij thuiszorgorganisatie TSN is er sinds vorige week niet genoeg personeel meer beschikbaar voor het aantal cliënten. De huishoudelijke hulpen verrichten vooral schoonmaakwerk, ze verlenen geen medische zorg.

TSN vroeg in november vorig jaar uitstel van betaling aan. Zolang de faillissementsaanvraag loopt, kan TSN geen nieuwe mensen aannemen. De organisatie is in gesprek met de gemeente over een oplossing.

Linksom of rechtsom

"Of we de cliënten op korte termijn alsnog kunnen bedienen, is afhankelijk van de procedure en van de bewindvoerders", zegt woordvoerder Jeroen Diepemaat van TSN. "Linksom of rechtsom, er komt een oplossing." Hij verwacht dat er op korte termijn meer duidelijkheid komt.

Het overleg met de gemeente Groningen loopt al van voor de aanvraag om uitstel van betaling, zegt hij. "Onze ambitie is om de mensen te helpen, liever vandaag dan morgen".

In totaal kregen ten minste 150 thuishulpen ontslag aangezegd. Een deel staat al op straat, ongeveer een derde volgt op 1 februari. Dan wordt het probleem nog groter.

Geen zorgen

De gemeenteraad hield vandaag een spoeddebat over TSN, dat was aangevraagd door de SP en de Stadspartij. Wethouder Ton Schroor wist tot gisteren niet van het grote aantal cliënten dat niet geholpen kon worden. "TSN had ons verzekerd dat we ons geen zorgen hoefden te maken, dat ze zich aan het contract zouden houden." Dat neemt hij TSN kwalijk; hij had graag eerder geweten dat er problemen waren. "Dan hadden we het op een andere manier kunnen oplossen."

Schroor heeft nu zelf actie ondernomen. "Ik heb gevraagd om welke mensen het gaat. Die gaan we allemaal benaderen en kijken hoe we ze kunnen helpen. We kunnen een noodverband aanleggen of een andere thuiszorgorganisatie voor hen zoeken. "Daarvoor komt er een "belteam" en een "oplossingsteam".

Gemeente verantwoordelijk

Volgens regiobestuurder Riek van Kampen van vakbond FNV zijn wel minimaal 150 cliënten de dupe van de situatie. Op basis van de uren die alleen al deze week openstaan bij TSN, komt zij op een aantal van zeker 250 cliënten.

Van Kampen wijt het probleem onder meer aan het feit dat het beleid voor dit jaar van de gemeente pas laat duidelijk werd. In combinatie met de ontslagen bij TSN bleek al snel dat er niet genoeg personeel zou zijn, zegt zij. "Wij hebben eind vorig jaar al aangegeven dat het mis zou gaan. Nu, drie maanden later, is het al zover. Helaas hebben wij gelijk gehad."

"Gisteren heb ik wethouder Schroor van Groningen gesproken; die zei dat er maar 38 klachten zijn binnengekomen. Dan vergeet hij dat thuiszorgcliënten niet zo makkelijk aan de bel trekken." Dat zijn vooral ouderen, chronisch zieken en gehandicapten. "Ik heb hem gezegd dat ik hem verantwoordelijk acht voor het probleem."

"Er is geld, er is een zorgakkoord, er zijn cliënten, maar toch denk ik niet dat de problemen volgende week al zijn opgelost." Van Kampen wijt dat aan de bureaucratie in de gemeente, die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de WMO, waaronder het huishoudelijke deel van de thuiszorg valt.

Goed gesprek

Wethouder Schroor snapt deze uitleg van de FNV niet. "We hebben een goed gesprek gehad, waarin ze de gemeente niet verantwoordelijk stelde. Ik vind het onbegrijpelijk dat ze de bal nu bij de gemeente legt."

Volgende week dinsdag wordt het probleem in het college besproken. "De contracten komen op tafel, we gaan kijken hoe we behandeld zijn en bespreken of we nog op een voorstel van TSN blijven wachten. Ik weet niet hoe betrouwbaar TSN op dit moment nog is. We zullen uiterst kritisch zijn."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl