Productie hal van VDL waar Mini's worden gebouwd in opdracht van BMW
NOS Nieuws

Europa verscherpt toezicht auto-industrie

Brussel wil het toezicht op de Europese autobranche verscherpen. De Europese Commissie heeft vandaag plannen gepresenteerd om de uitstootregels waar fabrikanten zich aan moeten houden beter te handhaven. De maatregelen zijn een gevolg van de onthullingen over sjoemelsoftware bij Volkswagen en mogelijk andere autofabrikanten.

De Europese Commissie richt het vizier op automerken die de uitstoot van vervuilende gassen verdoezelen. Het is de bedoeling dat de tests van auto's onafhankelijker worden. Nu gebeurt het nog vaak dat laboratoria betaald worden door autofabrikanten.

Terugroepacties

Brussel wil dergelijke belangenverstrengeling onmogelijk maken. Bovendien wil de Europese Commissie voortaan leidend zijn bij het initiëren van terugroepacties en auto's levenslang monitoren. EU-lidstaten zouden verdachte auto's direct moeten kunnen terugroepen. Ook moet Brussel in de toekomst het mandaat van keuringsdiensten - in Nederland is dat de RDW - kunnen opschorten of intrekken.

De Europese Commissie stelt voor boetes in te stellen voor autofabrikanten die in de fout gaan. Zo'n boete kan oplopen tot 30.000 euro per auto. "Dat bedrag is bewust even hoog als de boetes die de Verenigde Staten hanteren voor voertuigen die het niet zo nauw nemen met de milieunormen", zegt EU-commissaris voor Industrie Bienkowska.

Groot gat

De Bovag beschouwt de voorstellen als een stap in de goede richting. "We willen naar een situatie waarin een autokoper de uitstoot- en verbruikscijfers uit de brochure kan waarmaken", zegt woordvoerder Paul de Waal.

Volgens de branche-organisatie is het voor dealers en klanten een slechte zaak dat er nu zo'n groot gat gaapt tussen theorie- en praktijkverbruik. "Er moet een onomstreden test komen die de werkelijkheid benadert. Daarbij moet je uiteraard wel beseffen dat een zware rechtervoet altijd zal zorgen voor meer brandstofverbruik, maar we willen graag dat automobilisten in de buurt kunnen komen van de metingen uit het lab."

Stapsgewijs

Het is de bedoeling dat de aangescherpte regels volgend jaar al van kracht worden. "Maar het zal stapsgewijs gaan", zegt Bovag-woordvoerder De Waal. "Het gaat in eerste instantie om nieuwe auto's. Dus zo'n aanscherping van de emissie-eisen zal niet meteen iedereen raken. De gemiddelde levensduur van een auto is 18 jaar, dus we zijn nog wel even bezig voor alle auto's aan de Europese eisen voldoen."

De CDA-fractie in het Europarlement steunt het voorstel. "Na de schokkende onthullingen over sjoemelsoftware is het tijd voor echte Europese handhaving met fatsoenlijke bevoegdheden", zegt Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik. "Lidstaten en autobouwers hebben dit over zichzelf afgeroepen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl