Een tienermeisje kijkt op haar tablet naar een film
NOS Nieuws

Britse jongeren voor het eerst meer online dan voor de buis

Voor het eerst brengen kinderen meer tijd op Facebook, Instagram en Netflix door dan dat ze 'ouderwets' televisie kijken. Dat is de conclusie van het Britse onderzoeksbureau Childwise, dat ruim 2000 kinderen in de leeftijd van 5 tot 16 jaar ondervroeg.

Vooral Netflix is populair onder de ondervraagde jongeren. De helft van hen kijkt programma's via de Amerikaanse streamingdienst. Ter vergelijking: 47 procent keek naar de tv-zender ITV1 en 46 procent zapte naar de BBC, de populairste tv-kanalen. 32 procent van de kinderen zegt geen favoriet tv-programma te hebben.

"De kinderen van nu zijn vooral op zoek naar hun favoriete onderwerpen", zei Simon Leggett, onderzoeksdirecteur van Childwise, tegen de BBC. "Ze vinden de traditionele televisieprogramma's nog steeds interessant, maar die kijken ze meer dan ooit online en on-demand."

Smartphone

Gemiddeld zijn jongeren drie uur per dag online, 15- en 16-jarigen zelfs vijf uur. Die laatste groep gebruikt vooral de smartphone en zijn met name te vinden op Facebook, Instagram, Snapchat en YouTube.

Jongere kinderen, nog niet altijd in het bezit van een telefoon, gebruiken vaker een tablet. Zij gaan online om video's te kijken, te gamen en huiswerk te maken. Het is voor het eerst dat het gebruik van een tablet populairder is dan dat van een laptop.

YouTube is onder alle jongeren populair. 74 procent van de ondervraagden gebruikt de videodienst voor het kijken naar tv-programma's. Daarnaast houden ze van "grappige" video's en ook zijn uitlegvideo's in trek. 40 procent zegt de BBC iPlayer, de online videodienst van de omroep, te gebruiken.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl