'Vips op Twitter zien geen advertenties meer'

ANP
Geschreven door
Nando Kasteleijn
Techredacteur

Twitter leeft bij de gratie van groot nieuws, een klein groepje zeer actieve gebruikers en zogenoemde VIP’s. Gebruikers die vaak een groot bereik hebben en dus belangrijk zijn voor het platform. Ze zijn kennelijk nu zo essentieel, dat Twitter ze sinds september geen of heel weinig advertenties toont.

Dat schrijft de goed ingevoerde techsite Re/code. Hoe groot deze groep precies is, is niet duidelijk. Om te selecteren wie er bij deze VIP’s hoort, zou er naar diverse criteria worden gekeken. Maar het is voor te stellen dat gebruikers bijvoorbeeld geverifieerd moeten zijn (wat betekent dat je een blauw vinkje bij je profiel krijgt) en een groot bereik hebben.

De auteur van het stuk, Peter Kafka, heeft zo’n 70.000 volgers en zou bij de groep horen. Het is voor te stellen dat in Nederland bijvoorbeeld internetondernemer Alexander Klöpping (ruim 332.000 volgers) en dj Martin Garrix (2,4 miljoen volgers) geen advertenties te zien krijgen. Of het ook voor minder bekende, maar wel heel actieve gebruikers geldt is onduidelijk.

Angst bij Twitter

Het laat in ieder geval zien dat Twitter bang is om belangrijke gebruikers te verliezen en blijkbaar zelfs twijfelt of dit de beste manier is om geld aan advertenties te verdienen. Het platform toont sinds kort namelijk ook advertenties aan mensen die niet ingelogd zijn bij Twitter, waardoor ze in theorie een veel groter bereik hebben. Het is wel zo dat advertenties de belangrijkste inkomstenbron zijn.

Begin februari komt het bedrijf met kwartaalcijfers, dan zal duidelijk worden hoeveel geld de reclame heeft opgeleverd. Volgens Re/code moet gedacht worden aan een omzet van 2,2 miljard dollar.

Het nieuws komt op een gevoelig moment voor Twitter. Het bedrijf bevestigde gisteren dat vier bestuursleden en een general manager het bedrijf gaan verlaten. Volgens topman Jack Dorsey waren dat allemaal vrijwillige keuzes, maar of dat zo is weten we niet. Het toont in ieder geval aan dat er veel onrust heerst binnen het bedrijf, dat worstelt met het aantrekken van nieuwe gebruikers en jongeren al tijden ziet weglopen.