Adidas is een belangrijke sponsor in de atletiek
NOS Sport

Adidas geeft nog geen duidelijkheid over breuk met IAAF

Stapt Adidas nu wel of niet op als sponsor van de internationale atletiekfederatie IAAF? De BBC meldde gisteren dat de sportgigant het nog doorlopende sportcontract opzegt. Adidas zelf liet vandaag weten dat het de berichtgeving niet kan bevestigen, maar dat Adidas een duidelijk anti-doping beleid heeft: "Daarom staan we in nauw contact met de IAAF om meer te weten te komen over hun hervormingsplannen."

Volgens sportmarketeer Guido Klomp is het duidelijk dat er wel iets aan de hand is: "Waar rook is, is meestal vuur en Adidas staat erom bekend dat zij in hun sponsorcontracten een strikte anti-dopingsclausule opnemen. In het geval van omkoping, belastingfraude of doping kan Adidas het contract eenzijdig opzeggen. En dat lijkt nu het geval te zijn."

Doorlopend sponsorcontract

De atletiek is in de ban van een groot dopingschandaal. In twee rapporten schetst de WADA, het wereldantidopingagentschap, een beeld van een door en door verrotte tak van sport. De kern van het schandaal is het verdoezelen van Russische dopingtesten met medeweten van de vorige bestuurders van de IAAF.

Het Nederlandse IAAF-lid Sylvia Barlag zegt niet te weten van het mogelijke opstappen van Adidas: "Maar het zou een verlies zijn. Het zou ze sieren als ze juist besluiten om te blijven nu de atletiek begonnen is met de hervormingen. Dat een sponsor zegt: juist nu helpen we je."

Adidas heeft een doorlopend sponsorcontract tot 2019. Naar verluidt steekt de Duitse sponsor zo'n zeven à acht miljoen per jaar in de atletiekfederatie. Het merk sponsort vooral materiaal. Zo droegen bijvoorbeeld alle vrijwilligers tijdens de WK atletiek in Peking kleding van Adidas.

Volgens Guido Klomp zit Adidas in de hart van de atletieksport en kunnen ze hun ogen niet langer sluiten: "Ze zullen een afweging maken of het nog goed is voor hun reputatie om sponsor te blijven. Het verschil met de schandalen bij de FIFA is dat dit schandaal de sporters zelf treft, de sportcompetitie. Bij de FIFA ging het alleen om bestuurders, is het voetbal zelf voor zover bekend niet aangetast."

Als Adidas inderdaad besluit het contract te verbreken zou dat ook een belangrijk signaal zijn naar de overige sponsors. "Het contract van Canon loopt dit jaar af. Zij zullen zich ook afvragen of ze wel verder moeten in de atletiek. Wat dat betreft zijn de indirecte gevolgen van het opstappen van een grote sponsor groter dan het geld dat de bond verliest op de korte termijn."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl